söndag 4 februari 2007

Barnfamiljernas köpfest

the stroller kid

Bild: Ben McLeod

Dagens SvD var full av intressanta artiklar. I kulturdelen fanns en artikel om fotografen Sally Mann som jag har skrivit om tidigare och Näringslivsdelen hade tema Baby business, några av artiklarna hittar du här.


"Babyboom och köpsugna föräldrar har skapat en jättemarknad för bebisprylar. Våra barn är mer välekiperade än någonsin och barnaffärerna har intagit lyxsegmentet. För annonsörer, handlare och företagare är småbarnsföräldrarna rena guldgruvan."

I artikeln kan man läsa om märkeskläder för småbarn, lyxbarnvagnar, barnpassning på gym och tidningen Mama. Min inställning till detta är kluven, vi har en Phil & Teds vagn för att den var mest praktiskt (tar två barn och går in i gamla spårvagnar), jag har haft med barnen på MiniSats en gång och de tyckte att det var toppen och jag gillar faktiskt Mama eftersom den inte är så präktig som vi föräldrar. Däremot skulle jag aldrig köpa dyra designerkläder (typ Burberry) eftersom mina ungar har en tendens att kladda ner sig, istället reafyndar jag, köper på Tradera och byter kläder med vänner och bekanta.


– Det finns ett överflöd av saker som man som välvillig förälder tror att man behöver, allt från små övervakningskameror till speciella vagnar och märkeskläder. Men det är ju för min skull som jag sätter på henne roliga kläder,
inte hennes.


Som förstagångsföräldrar har man ju ingen aning om vad man verkligen behöver, vad som är onödigt men kul och vad som funkar med ens eget barn. Vi var ganska restriktiva med att köpa gadgets till storebror. Istället fyndade vi på annons eller lånade och bytte upp oss genom att sälja bärstolarna/skötborden/barnvagnarna/åkpåsarna vidare när vi hittade prylar som passade vår livsstil bättre. Nu när barnen är större och börjar ha egna åsikter om kläder och inte minst vilka leksaker de vill ha, det är det som är den verkliga utmaningen.



"– Man ser det väldigt tydligt när man är ute på stan. Överallt, på restauranger och caféer, ligger barn och sover i sina vagnar. Man hör aldrig om någon som bara är hemma. Den pressen kan bli lite jobbig, säger hon"


Jag tror att detta är ett beteende som fasas ut med andra barnet. Jag hängde iofs inte så mycket på stan med Storebror och med två ungar är det definitivt ingen picknick. Vi hänger hellre hemma gården och leker med grannbarnen eller tar en sväng i Botaniska eller Slottskogen. Och som signaturen Marie kommenterar på E24.se, familjelycka går inte att köpa för pengar ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin