söndag 29 april 2007

Lite om frivillig enkelhet i media

tulpaner

Bilden på de dramatiska tulpanerna är privat.

Jag har inte hunnit blogga så mycket de senaste dagarna då det har varit fullt upp med champagneprovningar och annat. Dagens inlägg handlar lite om frivillig enkelhet i media.
Redan 1991 skrevs artikeln The Simple Life Goodbye to having it all i Time Magazine, redan då talade man om en hur nedväxling var en växande rörelse i USA. Sedan dess har konsumtionen ökat dramatiskt men nedväxlarna har också blivit fler. Det har inte skrivits så mycket om frivillig enkelhet svensk media den senaste tiden (dessto mer om väskor och annan lyxkonsumtion) men jag lånade ett gammalt nr av Amelia på biblioteket härom dagen. Några sidor in i tidningen fanns det en artikel om Downsizing - den nya livstrenden. Artikeln var ganska översiktlig men citerar Jörgen Larsson som forskar på Familjeliv utan tidsbrist och som är en av grundarna till Tidsverkstaden. (se inlägget Lästips!) samt Pernilla Jonsson från Kairos Future (se inlägget Ekologiskt à la 2007) . Det finns även några "käcka" uppgifter för den som är trött på "köpa-slänga livet" och vill testa "downshifting". Artikeln har faktiskt gett upphov till några inlägg i Amelias damrummet.
I början av året skrev jag kort om SvDs artikelserie hösten 2006, "Växla ner" (där man återigen intervjuar Pernilla Jonsson & Jörgen Larsson). En annan person som skrev om frivillig enkelhet i början på året är Georg Andersson, fd statsråd och kommunikationsminister 1989-91. Han har skrivit artiklar om frivillig enkelhet i både Broderskap och Västerbottenskuriren. Jag kan dock inte hitta några kommentarer på artiklarna.
Just nu är jag för trött för att kommentera artiklarna mer... men vad tycker du?

Läs mer

1 kommentar:

  1. Jag läste intervjun med Jörgen Larsson. Downshifting - njut för miljön. Jag har gjort det, växlat ner. Jag gick från att jobba 100% till 80% och vidare till 60%. Det bästa jag gjort. Vi har inga högavlönade jobb, maken och jag, men vi tycker faktiskt inte att vi har behövt offra något för att jag ska kunna jobba mindre. Vi har givetvis inte lika mycket "fickpengar" varje månad, at spendera spontant. Men det går inte att säga att vi har behövt välja bort något. Och resultatet är att hela familjen mår mycket bättre. Jag rekomenderar alla som funderar på att jobba deltid att prova.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin