fredag 15 juni 2007

Fredagskänsla

Long Time Life Saver

Bild: AF-Photography

I helgen är det dags för den 4:e släktträffen sedan slutet av maj. Även denna gång skall vi till Skåne, närmare bestämt trakterna kring Hörby. Därefter åker jag direkt till Stockholm (med tåg) för 2 dagars konferens. Jag skall även passa på att hälsa på lite kompisar som jag inte har sett på ett tag. Eftersom jag inte kommer att gå i affärer så tänkte jag hitta någon kul utställning eller två, synd bara att man har återinfört entrée på museerna. Med mig i väskan har har jag Luftslottet som sprängdes och Rik på riktigt (som jag planerar att läsa om). Har jag riktigt tur kommer dessutom vårt kök att vara färdigt när jag kommer hem också.


Jag fick ett mail från Daniel som tyckte att mitt traktat var lite otydligt så jag tänkte lista de saker och tjänster som jag har "köpt" som jag räknar som nödvändigt.


  • Besök hos naprapaten (Ryggakuten City)
  • Klippa håret (2 tillfällen hitills)
  • Fotvård (2 tillfällen hitills)
  • Alkohol från systembolaget (1-3 ggr i månaden)
  • Kläder & skor till barnen (mest från Tradera)
  • Behållit mina prenumerationer på GP & SvD (autogiro)
  • Choklad i samband med inköp av livsmedel
  • Hotell- och vandrarhemsnätter i samband med släktträffar & jobbresor
  • Vissa entréer vid utflykter med barnen, t .ex Nordens Ark.
  • Visst begränsat uteätande med familjen i samband med resor & utflykter.
  • Ätbart & drickbart som jag gett bort i present
  • Shampoo, solskyddskräm och hudkräm
  • Frimärken
  • Två mattor till hallen för att bevara grannfriden
  • Jag har haft kvar mitt bundna gymkort som inte löper ut förrän till hösten.

Man kan givetvis diskutera vad som är riktigt nödvändigt av ovanstående. Alkohol kan man givetvis klara sig utan. Mina barn skall t. ex inte lida för att jag har köpstopp, de växer och sliter ut kläder & skor. Samma förklaringsmodell använder jag till de tillfällen vi har ätit lunch ute (vid ett flertal tillfällen har vi dock ätit medhavd mat) . Vad som är nödvändigt är väldigt personligt, Judith Levine hade t. ex 3 bilar och 2 hus men köpte inte alkohol eller halvfabrikat/godis/kakor/läsk i livsmedelsbutiken.

Jag har däremot INTE köpt tidningar (eller förnyat prenumerationer på tidskrifter), böcker (vare sig till barnen eller mig), utelunch, takae-away (trots köksrenovering) kläder, skor, smink, leksaker, inredningsprylar, CD, DVD (däremot har jag bytt till mig några), gått på teater, bio eller konsert (förutom på Dolly P och då var biljetterna köpta året innan). Jag har tömt mitt presentlager inför barnkalas och andra festligheter men inte köpt några nya saker att ge bort. Jag har inte heller köpt någon ny brödrost för att ersätta den gamla som gick sönder.

Linklove
Så här inför helgen tänkte jag köra min första omgång link love... Har du länkat till mig nyligen och jag har missat det så hör av dig så kommer du med i nästa omgång.

Mitt lilla hus länkade till mig när hon skrev om att byta grejer.
Vägen till ett rikare liv har läst Rik på riktigt.

Förhoppningsvis kan jag blogga "on the road", annars på återseende på onsdag. Trevlig helg!

3 kommentarer:

  1. Det som är nödvändigt för en är inte nödvändigt för en annan. Jag skulle till exempel inte betala för extra tv-kanaler, firmabil eller för att gå på gym. Fotvård vägrar jag och naprapat besöker jag bara om jag är absolut tvungen till det. Men det är enbart för att jag värderar sådant väldigt lågt. Sommarstuga, billig halvkrockad skräpbil, hyra dvd, köpa champagne och okynnesshoppa barnkläder och elektronik, det är ju det jag/vi lägger pengarna på. Jag tycker man ska leva så att man trivs, sover gott, inte skuldsätter sig över öronen, tänker igenom sina beslut och kan se sig själv i ögonen i spegeln på morgonen. Det tror jag både du och jag gör just nu och jag tycker du gör ett suveränt jobb med ditt köpstopp!
    Kram och lycka till i Skåne.

    SvaraRadera
  2. Varför prenumerera på två dagstidningar när man kan läsa tusentals "gratis" på Internet? Hur bra är tryckta tidningar för miljön? Tips: spara dina TVÅ dagliga tidningar i en månad och lägg dem i en stor hög, multiplicera i tanken med 12 och försöka att föreställa dig hur många träd som kapats för din skull och hur mycket energi som gått åt för att hugga ner träden, tillverka papper, trycka tidningarna och sedan distribuera dem.

    SvaraRadera
  3. Lite besviken!

    Borde inte kalla det köpstopp dock. Erkänn istället för dig själv att du har ett "unna dig" konto (som dock är begränsat) med alkohol, tidningar, fotvård mm.

    Inget fel i det!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin