fredag 1 juni 2007

Halvårsrapport

Cart enjoyed these little moments, basking in the sun and making shadows 3844

Bild: Yukon White Light

Resumé
Det är nu 6 månader sen jag inledde mitt köpstopp. Det började med en artikel i DI, Skulle du klara ett år utan onödig shopping? där Susanne Ljung recenserar boken "Not buying it" av den amerikanska författaren Judith Levine. Efter att ha läst boken och funderat ett tag, bestämde jag mig för att under ett år avstå från onödig shopping, dvs kläder, smink, CD, böcker, DVD , uteluncher och annat.

Hur har det gått?
Det har överraskande nog inte varit så svårt som jag trodde. Jag har för det mesta ingen större lust att tokshoppa även om det har funnit tillfällen när jag har varit ganska trött på köpstoppet. Problemen uppstår främst i sådana situationer där man inte kan riktigt planera, man är ute och helt plötsligt måste barnen ha mat eller i arbetsrelaterade situationer. Men vi har blivit bättre på att ha med oss fika/picknick när vi är ute inte minst för undvika framtida pizzeriaincidenter.


Vad har jag saknat?

Sushi, Yoga journal, nya kläder och skor.

Det bästa med köpstoppet?

Att jag har blivit mer medveten om vad jag verkligen vill ha, istället för att impulsshoppa saker. Jag har börjat låna fler böcker på biblioteket och använda mig av deras reservationssystem. Om en bok är så bra att jag vill äga den kan jag alltid sätta upp den på min önskelista och köpa den när mitt köpstopp är över. Jag har även blivit mer miljömedveten och vi har sparat en del pengar på kuppen. Dessutom är det är mycket roligare att få presenter!

Det sämsta med köpstoppet?

Jag har inte upplevt några större begränsningar men det har varit trist att inte kunna hänga med kollegor ut på lunch ibland.

Den 13 juni kommer jag att vara med i programmet Vädrets Makter (Svt kl. 20.00) där jag kommer att prata om mitt köpstopp.

No Shopping Here? Bilden är tagen av Steffe med Creative Commons licens.

4 kommentarer:

  1. Intressant! Har haft tankar åt det här hållet själv. Hur har ekonomin påverkats?

    SvaraRadera
  2. Annebelle,
    Ekonomin har påverkats positivt, våra sparkonton har fyllts på nu när vi tänker över alla inköp. Tidigare försvann några hundralappar så fort vi var nere på stan.

    SvaraRadera
  3. Toppen! Jag ser fram emot att läsa mer av din blogg.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin