måndag 25 juni 2007

Du är vad du äter

Home-baked bread

Brödbilden är tagen av tristanf, med Creative Commons Attribution-licens

Att vara utan kök har varit en smula traumatiskt men nu är köket nästan klart att användas (fortfarande saknas fläkt och vissa beslag). Dagens Expressenlöpsedel skriker ut att Du kan dö av mat från Kina, vilket ger mig ytterligare en bra anledning att handla närodlat när vi nu skall fylla skafferi och kylskåp igen. Tidingen Times har publicerat en fotoessä, What the worlds eat, med bilder på familjer runt om i världen och den mat de konsumerar under en vecka. Bilderna kommer från boken the Hungry Planet. Några standardrätter i vårt hushåll som jag ser fram emot att laga framöver:

  1. Red beans and rice - en amerikansk klassiker
  2. Baked beans on toast, en engelsk klassiker. Gör egna bönor i tomatsås om du inte gillar burkvarianterna. Lite liquid smoke eller bbq sås i gör susen.
  3. Gazpacho - perfekt sommarmat. Spara brödskalkar i frysen och gör dina egna krutonger.

Jag ser också fram emot att baka, både bröd och kakor. Ett av mina spar/köpstoppstips som jag har skrivit om tidigare är just att baka sitt eget bröd. Hitills har jag främst experimenterat med två långjästa bröd. Dels ett kalljäst bröd från Vår Bostad och dels Hillbilly housewifes Old-Fashioned Low-Yeast Bread. Bägge skall jäsa över natten vilket kan vara ganska bekvämt. Recept från Vår bostad blev rikigt gott! Brödskalkar används med fördel till krutonger eller till brödpudding, gärna den amerikanska varianten med whiskysås.

Mer om lokal mat
I söndagens SvD kunde man läsa om Jämtländska smaker, den första delen i svenskans matspecial, Smakresan. Jag blev själv väldigt nyfiken på den mousserande björksaven. Här finns SvDs tips på småskaliga lokalproducenter och gårdsbutiker i Jämtland med omnejd. SvD skriver även om Eldrimner, en organisation i Östersund som på regeringens uppdrag arbetar för att utveckla småskalig och hantverksmässig livsmedelsförädling i hela landet. Besök gärna Eldrimners webbplats. När jag var uppe i Jämtland för några år sedan köpte vi både tunnbröd och fantastiskt god getost men jag minns inte var tyvärr.

Läs mer!
Handla ekologiskt i Varberg har testat Burkbönor vs Torkade Bönor.
the Pioneerwoman cooks, läckra recept och ännu läckrare bilder
Klimatsmart mat, en guide hur du kan äta för att vara schysst, inte bara mot miljön utan också mot dig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin