söndag 8 juli 2007

En rättvis latte, tack

victrola latte

Bilden, Victrola latte, är tagen av presta med Creative commons licens.

Jag dricker inte kaffe, jag är mer av en temänniska, och jag har inte fikat ute på evigheter men jag tänkte skriva om den nya rättvisetrenden på caféer runt om i landet. I Malmö (Fairtrade city) finns Barista Fair Trade Coffee med uteservering på Södra Förstadsgatan (cafégatan nummer ett i stan). I Göteborg finns Muffins m.m. som bara serverar Rättevisemärkt kaffe. Ett stort plus är att det även finns muffins för veganer/laktos-/glutenallergiker. Coffee cup (där jag brukade fredagsfika tidigare) har gått ihop med Espresso House men erbjöd i alla fall tidigare bryggkaffet Amarillo™, ett ekologiskt och Rättevisemärkt höglandskaffe från Peru. Dessutom hade de Yogite om man inte vill ha kaffe. ¨Jag har tittat på Espresso Houses webbplats men där finns ingen miljörelaterad information alls. Däremot har ju Wayne's Coffee gått ut med att de under våren började servera Fairtrade/Rättvisemärkt kaffe. Det är en del av en stor nysatsning på bryggkaffe som kedjan gör och innebär att en av kedjans två kaffesorter alltid är Rättevisemärkt.
Läs mer!
En rättvis latte, tack ledare i Expressen 15/6-07
Godsak.se, tipsar om var man kan fika ekologiskt och rättvisemärkt i Göteborgsområdet.
Kaffesnobben skriver om kaffenyheter och recenserar olika caféer och baristor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin