torsdag 23 augusti 2007

Green is the new black


Visst blir jag lite sugen när butikerna fylls av nya höstkläder men kläder & skor är inte det jag längtat allra mest efter under mitt köpstopp. Jag ser dock fram emot att fylla på min garderob efter nyår, gärna med rättvisemärkta & "ekologiska" kläder.

Ekotrenden kommer stort inom detaljhandeln. Både H&M, JC & Lindex satsar på "gröna jeans", men en granskning som Råd&Rön och andra europeiska konsumenttidningar har gjort av 35 klädkedjor, varav elva i Sverige, visar att
många klädkedjor brister i etik och miljöarbete. H&M får bra omdöme medan Esprit, Benetton och Lindex ligger i botten. Benetton handlar jag inte på sedan många år tillbaka (började bojkotta dem i samband med Sisleys porrreklam på 90-talet) men på senare tid har jag handlat en del på Lindex, både till mig själv (inte i år) och till barnen.

Bett R World har gjort dagens humanista-gärning och sagt upp sitt medlemsskap i LindexClub. Vill du också göra en markering? Ring Lindex på 0476-587 000 eller maila lindexclub@lindex.se för att avsluta ditt medlemsskap. Lämna gärna ett meddelande i stil med Bett R Worlds;

"Jag vill avsluta mitt medlemsskap i Lindex på grund av bristen på kontroll vid
klädproduktionen. När företaget får bättre betyg i sitt etiska arbete återkommer
jag gärna som kund."


Själv skall jag bara leta fram mitt kundnummer...

Läs mer!
Råd & Röns test
Klädkedjor brister i etik och moral
Green is the new black, att inte handla alls är den grönaste formen av shopping...
Ekokläder på gång
Ökat miljötänkandebakom bomullsboom

Liknande äldre inlägg:
Gott & blandat
Gröna vågen II
Rättvisemärkt i fokus

Bilden är tagen av werxj, med Creative Commons Licens.

2 kommentarer:

  1. Där ser man...jag hade fått för mig att HM var den största boven i dramat...

    SvaraRadera
  2. Jag började också leta efter kundnumret och tänka irriterat över hur lätt det är att gå med, men svårt att gå ur olika klubbar. Men jag skickade numret på mitt Lindex-kort och det räckte.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin