onsdag 7 november 2007

Köpstopp á la mode


Bilden "rejected outfit" är tagen av abbyladybug
Ibland brukar jag googla köpstopp för att se om jag hittar några andra bloggare som skriver om det. Ganska ofta får jag träff på modebloggare, som har shoppat för mycket och bestämmer sig för att köpstopp nog är lösningen. Plånboken är tom och garderoben överfull så det blir - köpstopp + undantagslista ett tag.
I februari hittade jag t. ex Käthes modeblogg. Käthe hade då precis dragit igång utmaningen köpstopp för alla som bloggar om mode. Hon hade till och med en tävling som gick ut på att läsarna skulle "kommentera eller maila ditt bästa köptips till mig. Gärna länk till produkt i någon webbutik. Den som lyckas (eller nästan lyckas) få mig att shoppa vinner". Käthe är en av de som faktiskt höll sitt en månad långa köpstopp. Andra har det inte gått lika bra för...

Nu ska jag förklara VARFÖR jag bröt mitt köpstopp, varför jag bröt ett löfte!
Jag kom till Stockholm i min gröna poloklänning, mina höga skinnstövlar och tights. Grymt snygg! Men insåg snart att jag hade valt fel klänning för kvällen. Jag var ovanligt svullen i magen och tyckte inte alls att min klänning satt snyggt. Bestämde mig för att OM jag hittar en snygg klänning till billigt pris köper jag den. Så hittade jag denna och blev helt förälskad. Priset var dock inget att hurra för. Om jag inte hade varit "tvungen" att köpa den hade jag aldrig betalat så mycket som den kostade.
Själv hade jag nog köpt ett par strumpbyxor med "håll in effekt", eller helt enkelt brara tagit ett glas vin till...

För andra är det helt enkelt svårt att avstå från något, det spelar ingen roll om det är stort eller smått


..ibland kan man ju inte motstå det.. 20 kr dessutom vad är det? Avstod istället från att ta något när vi fikade under lunchen, som hade kostat mer än 20 så tekniskt sett sparade jag pengar ;)

Många är rädda för att gå miste om det där fantastiska fyndet...


Jag kunde inte motstå armbandet från CC Skye när man äntligen kunde få tag på det i Sverige. 1550kr fattigare, nu blir det ingen mer shopping den här månaden! Hoppas KyssJohanna är snabb med leveransen..

Själv har jag alrig blivit så uppvaktad med rabattkuponger och erbjudanden som under mitt år med köpstopp. Hos mig åker postorderkatalogerna numera rätt ner i pappersåtervinngen och jag är inte längre med i H&Ms klubb.


Äsch, nu struntar jag i köpstoppet, varför ska alla bra erbjudanden och rabatter dyka upp just när jag inte får shoppa?? ><>

Men alla ger inte upp, som den här tjejen t. ex


*gulp*Denna gången blir det bara 2 veckors köpstopp, för jag har lärt mig att en hel månad utan shopping inte håller i längden.. :P Istället kan man ju ha 2 veckors köpstopp lite oftare :)Så köpstoppet börjar alltså nu, och slutar 28 september! Wish me good luck ;)(som vanligt finns ju undantag, mat och sånt måste man ju ha, eller om schampot helt plötsligt skulle ta slut.. Men annars är det no-shopping som gäller!)...

Och när jag läser sånt här känner mig lastgammal...


Wiie, i eftermiddags kom mitt rosa linne jag beställde från H&M.. var super, precis så pösigt/ickepösigt som jag ville att det skulle vara :D men problemet är ju bara pengar, jag ska leva på typ 20 spänn tills 15:e september.. linnet kostade ju, men mams sa att ajg inte behövde betala.. love you mami <>köpstopp for real nu, inte ens småsaker får jag köpa.. om jag syndar, I'll let you know ;)

Slutligen vill jag bara säga att alla får göra som de vill men att "köpstoppa" känns ungefär som att börja banta på måndag men på onsdag bjuds det på tårta på jobbet och då är det liksom kört... Å andra sidan är jag ungefär lika hipp som Sunkmamman när det gäller snygga outfits.

Läs mer!
Enligt SvD har modet aldrig haft så kort hållbarhet som nu
Unga bloggare tar modemakten.
Alex Schulmans krönika om behov.

4 kommentarer:

  1. Det här med överkonsumternas köpstopp som så osunt. Jag har en vän som har problem med alkohol. Han är precis likadan - antingen överkonsumerar han alkohol eller så dricker han inte alls. Och så är han med allt han gör: träning, tjejer, mat. Antingen fullt ös, eller ingenting. Finns inga mellanlägen.

    På något vis borde ett mellanläge vara mest "sunt"? Om man inte klarar att hålla att normalläge, oavsett vad det gäller, borde man inte bli orolig då?

    SvaraRadera
  2. Bra att du skriver om detta. Det råder en shoppinghets utan dess like bland unga (och äldre.....) tjejer idag. Jag fattar inte vad dessa unga bloggerskor får sina pengar ifrån. Har under en kort tid "studerat" modebloggsfenomenet och man häpnar. Gymnasietjejer köper det ena märket efter det andra. Bra att din blogg finns så man kan vila sig lite... :)

    SvaraRadera
  3. hehe ett glas vin till eller hålla-in-magen-strumpbyxor, oj vad jag skrattar. Det är nog inte så lätt att vara ung och utseendefixerad, en grön klänning är ju fruktandsvärd för självkänslan som är så skör pga av vad modeindustrin och media pumpar in i oss.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin