måndag 12 november 2007

Rapport!

SVT cellar

Bilden har Pirkka2 tagit, används med Creative Commons Licens.
När vi satt och åt sen middag vid sjusnåret ringde min mamma och berättade att de hade "påat" Rapport och att jag skulle vara med. Svärfar har ju spelat in varenda nyhetsändning sen i fredags så han ville knappt tro att det äntligen skulle sändas. Sen väntade vi och väntade och efter 23 minuter kom äntligen inslaget. Det blev riktigt hyfsat tyckte jag!

Imorse var det nära nollgradigt för första gången i höst. Jag plockade ner vinteroverallerna från vinden bara för att upptäcka att Storebror växt ur sin trots att den passade i oktober. Att köpa ny vinteroverall känns inte helt kul, dels för jag jag måste bestämma mig vad jag vill ha och rusa runt i affärer på lunchen och dels med tanke på de senaste giftlarmen rörande barnoveraller. Varför måste det vara så mycket gifter och skit i kläderna vi har på oss? Jag är iofs. inte ens säker på att jag skulle vilja ha t-shirtar som utsöndrar vitaminer eller strumpbyxor med mjukgörande kroppslotion heller.


Boktips!

En blogg som jag regelbundet läser är amerikanska Get Rich Slowly. För ett tag sedan recenserade han Voluntary Simplicity av Duane Elgin, en bok som jag länge velat läsa. Elgins bok är en av klassikerna inom rörelsen för frivillig enkelhet. J.D blev dock ganska besviken, främst för att han hade väntat sig en mer praktiskt inriktad bok. Duanes bok är tydligen mer ekosofiskt inriktad. J.D tipsade istället om John Decembers ebok; Live Simple: Radical Tactics to Reduce the Clutter, Complexity, and Costs of Your Life. Den innehåller inga filosofiska utläggningar, bara konkreta tips på hur man förenklar sitt liv.
Själv gillar jag Simplicity Circle av Cecile Andrews som jag läste i somras. Då lovade jag att återkomma med recension men av det blev det intet... jag var tvungen att lämna tillbaka den till biblioteket lite plötsligt...
Zen Habits tipsar om 10 Books That Shaped My Life, and 40 Others I Love
t. ex Your Money or Your Life av Joe Dominguez and Vicki Robins som jag håller på att läsa/jobba med, Simplify Your Life and Living the Simple Life av Elaine St. James (jag tyckte att Simplify... var så där.
Finns det någon bok som har förändrat ditt liv?

6 kommentarer:

  1. Det finns väl ingen bok som förändrat mitt liv, men några läsupplevelser har varit väldigt starka. En av de senaste är Den mörka materian-triologin som jag läste för några månader sedan. Förvisso är detta en ungdomsbok, men böckerna grep mig väldigt starkt. Sedan att Philip Pullman är humanist är väldigt bra, han kritiserar nämligen - på ett snyggt sätt, religioner i boken.

    SvaraRadera
  2. Skriver du en bok om allt detta så köper jag den - för jag har inget köpstopp :)

    SvaraRadera
  3. Tack för overall-länken för då hittade jag vidare till TestFakta som jag inte visste fanns!

    SvaraRadera
  4. Jag kommer på fyra böcker:
    1. The Better World Handbook
    2. The Better World Shopping Guide
    3. Psychology av Smith (tegelstenskurslitteratur som är väldigt intressant)
    4. Getting Things Done (som finns på Zen Habbits lista också och handlar om hur man delar in papper/mail bl.a. utifrån om de kräver en handling, ska sparas som referens, eller bara slängas).

    SvaraRadera
  5. Inte direkt någon bok men en litterär karaktär som jag gillar och vars uttryck har som mitt motto:
    "Så brukar jag göra och det brukar bli så bra så!"
    Pippi Långstrumps svar till Annika när hon säger "... men Pippi, så kan man väl inte göra!"

    Nora

    SvaraRadera
  6. Hej Anki,

    jag såg inslaget på Rapport häromdagen. Fantastiskt att köpstopp kan få primetime-mediautrymme! Tro om många ekonomer satte middagsmaten i halsen?

    /Anna

    (En miljövän i Umeå som följt din blogg ett tag. Student som valt bort lån = har praktiskt taget köpstopp ;-) )

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin