onsdag 19 december 2007

Jag är inte ensam


Bild: shaletann

Jag har tidigare skrivit om Johan som liksom mig har haft köpstopp under 2007. För ett tag sedan fick jag mail från Jonas som kommer att köpstopp under 2008. Du kan följa hans köpstopp här. I Senaste numret av tidningen Elle fins det en artikel av och om Anna Åhlund som också har haft köpstopp under ett år. Jag har av förklarliga skäl inte köpt tidningen så jag har inte läst artikeln. Däremot var det en intervju med henne i Dagens metro, även om det tyvärr inte står så mycket mer än "Jag ville ifrågasätta de kapitalistiska drivkrafterna. Jag skulle vilja veta mer! Jag får ge mig till tåls tills efter nyår och köpa Elle...
Annars har jag rusat runt i Nordstan på lunchen och haft julklappsångest, jag som inte skall shoppa.. Det är fortfarande Lillasysters julklapp från släktingen som spökar (några tips?) samt julpresenter till dagispersonalen (jag har varit ansvarig för insamlingav pengar).

Rhonda har skrivit ett tänkvärt inlägg på sin blogg om man kan ta upp sitt beslut om "frivillig enkelhet" med släkt och vänner men att man får acceptera att alla inte kommer att förstå. Trent på Simple Dollar har också skrivit om julens mening

If Christmas is about saying “I love you” to the important people in your life, say it directly instead of just showing it.

Trent har för övrigt tagit det stora beslutet att skippa reklam på sin blogg eftersom han inte kunde kontrollera vad det gjordes reklam för (genom Google AdSense). Ett etiskt beslut som i realiteten påverkar hans inkomst.

In the end, I finally realized that the real reason I write The Simple Dollar is to help bring about positive change in people’s lives, and when the site showed ads that really conflicted with that mission, I was undercutting what I want to do here. Sure, the income was nice, but quite often I was having to make some justifications that I really didn’t like, and that hurt you, the reader.

Jag har också fått förfrågningar om att göra reklam men har hitills tackat nej. Skulle det dyka upp ett specifikt företag som vill annonsera som jag gillar och som skulle passa in i bloggen (ekokläder eller liknande) skulle jag kanske tacka ja.

För övrigt kommer jag att ta jullov från bloggen i slutet på december. Jag kommer att blogga fram t.o.m den 27:e därefter tar jag långledigt och återkommer i januari!

3 kommentarer:

  1. Tyvärr var artikeln i ELLE också väldigt kortfattad. Endast små dagboksanteckningar, en för varje månad, på en sida. Jag hade velat ha mer.

    SvaraRadera
  2. hej!
    såg du hade lämnat en kråka i min blogg,kikar tillbaka.

    SvaraRadera
  3. Hej. Följer Din blogg med intresse. Ett förslag gällande reklam är utbyte av banners med ettklickforskogen.se. Då hjälper Du dem till fler klick och Dig själv till fler läsare, om det är vad Du vill. Ingen direkt inkomst, alltså, men kanske ändå intressant?
    Kör hårt!
    Birka

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin