fredag 14 december 2007

Tema jul - klappar till barnen


Julen är ju barnens högtid och även här hemma har barnen kryssat för saker i leksakskatalogen. Jag önskar mig mamma...
I Aftonbladet tipsar man om att ge bort ett äventyr för att slippa jakten på onödiga leksaker. MatMia har några tips som t. ex spökvandring. SvD skriver om hur rätt blandning i julklappshögen undviker dubletter eller renat av tripletter bland leksakerna. Bett R World framhåller åldersanpassade leksaker i naturmaterial. (Trä-Otto , Midgård & Lära Leka t. ex) Det finns så mycket fina leksaker...

Bild: "Bio-box med korv, kyckling, ost, tofu och vegebiffar" från Midgård

Jag tycker att skall man så skall man försöka handla lokalt, även om det kan vara enklare och ofta billigare att handla på nätet. I Göteborg finns det många bra små leksaksbutiker, Någorlunda (både nytt och begagnat) på Linnégatan, Krabat vid Grönsakstorget & Liten Karin i Haga.

Mjuka klappar eller hårda klappar?
Som liten var man ju inte så jätteförtjust att få mjuka paket men som vuxen ger jag gärna bort kläder i present till barnen, ofta roliga t-shirts. En annan klassiker är nya fina pyamasar. Det finns många ekologiska märken att välja mellan ( PoP, Kaxig Design , Edvina.nu). Personligen gillar jag även att ge bort böcker, även till barn. Naturbutiken har inte bara böcker (till både barn och vuxna) utan mycket annat roligt.

Fullt under granen
I USA där man ofta försöker framhålla den religiösa aspekten av jul, att vi firar Jesu födelse, är det populärt att begränsa antalet klappar med hänvisning till att de tre vise männen gav Jesusbarnet 3 gåvor (myrra, guld & rökelse). Andre väljer tre med hänvisning till "One need, One want, and One surprise gift".

Vad skall jag då ge mina barn? I mitt presentskåp har jag en doktorsväska och en CD-saga till Storebror och ett pussel till Lillasyster liggande. Jag funderar även på att sätta ihop checkar med "fribiljetter" till dem, "en extra saga" och liknande. Dessutom kommer de få klappar från mormor, farfar, vänner till familjen, farbror med familj, gammelmormor m. fl. så det kommer att bli mer än fullt under granen.

Läs mer!
5 Cool DIY Christmas Gifts for the “Under 6” Crowd
Hållbara leksaker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin