måndag 28 januari 2008

Less is more - eller var tog leksakerna vägen?

Cleaning Day?

Bild: Dean Terry

I höstas körde jag ju min rensa serie, bland annat Rensa bland barnprylarna.
och jag har flera gånger skrivit om hur bättre livet känns om man rensar lite bland alla grejer man har i gömmorna. I helgen var det upp till bevis. Barnen fick massor av leksaker av släkt och vänner i julklapp och allt låg huller om buller uthällt på golvet. Till slut fick jag nog och bestämde att vi fick ta och städa lite.
I lördags förmiddags när det blåste halv storm och ösregnade ute bestämde jag mig för att omsätta mina rensateorier i praktiken. Med gemensamma krafter samlade barnen och jag ihop alla deras leksaker (förutom böckerna) och ställde ut i hallen. Det blev två svarta sopsäckar och två blå IKEAkassar fulla med leksaksmat, handväskor, bilar, dockor, en kassapparat m.m. Lägg dessutom till en tvättkorg full med gossedjur, en briospis, en leksnickarbänk, en dockvagn, en minikundvagn, en låda legojärnväg, tre lådor böcker och en låda briojärnväg. Det var knappt att vi kunde komma fram i hallen.
Sen fick Storebror dammsuga rummet av hjärtans lust medan jag byggde till en extra sektion på bokhyllan och gjorde ett skrivbord till barnen. Vi gick också igenom lådorna med böcker och rensade bort baby/bilderböcker och tråkiga böcker ( alla Elsa Beskow böckerna...) samt plockade bort två gossedjur som "barnen utan leksaker" skall få.
När det var städat i rummet bad jag barnen att nämna deras 3 favoritleksaker:

Storebror: min cd-spelare, böcker och bilar.
Lillasyster: böcker, dammvippa och cdspelare

Utöver de tre lådorna med böcker bad de också att vi skulle bära tillbaka snickarbänken och lådan med legojärnväg samt Lillasysters 2 utklädningsklänningar.
Resten av leksakerna och prylarna (2 halvfulla sopsäcka roch två fulla ikeakassar) står nu inne i vårt arbetsrum. Hepp...
Jag vet inte riktigt vad jag skall göra med alla prylarna. De får väl vara kvar här inne ett tag ifall de frågar efter några saker och sen får de väl gå i exil på vinden ett tag. Jag kan ju inte bara göra mig av med allt eller?
Nu är det väl upp till mig och visa att jag är lika bra på att rensa som ungarna. Både badrumsskåpet och garderoben skulle behöva en ny genomgång. Nu när köpstoppet är hävt kan jag dessutom slänga de dassiga topparna och underkläderna jag behöll vid förra rensningen eftersom jag var rädd att jag inte skulle ha tillräckligt med kläder föratt räcka ett helt köpstoppsår.

Relaterade inlägg:
Tema barn!
Tema barn: Lek & leksaker
Barnfamiljernas köpfest
Tema rensa - min garderobsstädning del 1
Tema rensa - höststäda garderoben
Tema rensa - Före & Efter i Badrummet

Läs mer!
Grattis Lego 50 år!
En krönika av Gunilla Grahn-Hinnfors i GP: Hur många leksaker har ditt barn.
Hållbara leksaker

6 kommentarer:

  1. Innan jul lyssnade jag på ett program i radion som sa att varje barn i Sverige i genomsnitt har ca 500 leksaker...

    SvaraRadera
  2. Minns en period när jag köpte presenter till andras barn, gick aldrig till leksaksaffären, utan köpte sygrejer i riktig sybehösrsbutik, riktiga verktyg i järnaffär, riktiga målargrejer...

    SvaraRadera
  3. Jag tror att barn behöver otroligt lite leksaker egentligen, bara de grejer de har är kreativa. Har man papper och penslar/kritor, lego, lera, böcker och en brio-järnväg så är ungarna nöjda....

    Vi ska också rensa, säg till innan du kör iväg en massa grejer. Vi svämmar över av saker, trots allt rensande. Här finns att skänka så att säga.

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Håller tummarna för ditt köpstopp.

    Själv minns jag inte när jag köpte något nytt. För mig är det second hand som gäller.

    Mitt mål är att leva billigt, jobba så lite som möjligt, handla ekologiskt och njuta av livet.

    SvaraRadera
  5. Först och främst: Tycker otroligt mycket om din blogg!

    Nu har det förstås gått ett tag sedan du skrev inlägget, men tänkte ändå dela vad jag tänker när jag läser det.

    Det är ju bra att kunna ställa undan alla de där leksakerna.
    Några saker kanske du efter eget huvud väljer att behålla, kanske för att de ska få dem den dag de får egna barn.
    Andra saker kan du ju spara för att ha som present till alla andra barn som fyller år. (Ärligt talat... Det köps grymt mycket saker för grymt mycket pengar, så varför inte återanvända det man har, varesig det gäller barn eller vuxna - så länge grejerna är fina?!)
    Sådant som du tror aldrig kommer att bli en present och inte kommer att lekas med mer i ditt hus, det kan du ju placera i en kartong/säck som åker iväg till ett barnhem, Myrorna eller något annat bra ställe.

    Det är vad jag tycker! :)

    SvaraRadera
  6. Tack Esbe! Återanvändning är klart bra och lite sparar jag tills barnen blir stora. Men jag vet själv hur jobbigt det var att gå igenom gamla leksaker som min mor hade sparat och som nu bara framstod som slitna och källarluktande.Det hade varit bättre att minnas hur kul det var att leka med den när man var liten.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin