onsdag 6 februari 2008

Askonsdag


Bild: timsamoff

Idag var jag på Ett rum för dig som jag skrev om i lördags. Det var Fredrik Warberg från Föreningen Tidsverkstaden som talade om downshifting och förhållningsätt till livet. Kvällen avslutades med en enkel mässa. Jag är inte speciellt aktiv i kyrkan, för några år sedan funderade jag till och med på att gå ur. Det gick så långt att jag fyllde i ett papper om utträde men av någon anledning blev det aldrig att jag skickade in det. När jag fick Lillasyster, mitt andra barn, var kyrkans öppna förskola en räddning. Min stadsdelsnämnd var en av de stadsdelsnämnder som beslöt för några år sedan att lägga ner alla öppna förskolor, bland annat en som låg 5 minuters promenadväg härifrån. Nu har man öppnat en enda öppen förskola igen (Spira) medan kyrkorna hela tiden behållt sin öppna verksamhet. Jag sponsrar gärna sådan social verksamhet genom min kyrkoskatt!

Från min barndom minns jag insamlingsbössorna från Lutherhjälpen som alltid stod i mormors kök innan påsk. Numera har Lutherhjälpen och SKM (Svenska kyrkans mission) gått ihop men man har fortfarande en fastekampanj. I år har kampanjen temat Vatten för livet.

Läs mer!
Fastan ger tid för eftertanke
Fastan och askonsdagen
Fet fest före fasta, prästen Richard Törn föreslår bilfasta och Stimulansbloggen håller med.

Imorgon blir det mer tema mat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin