måndag 18 februari 2008

Tema mat Love food - hate waste


Bild: Lovely leftovers av SixyBeast

I oktober skrev jag om att hur man genom att veckoplanera kan äta upp växthuseffekten på köpet. I januari 2007 undersökte Bett R World hur mycket mat deras 3-personershushåll slängde under en månad. Sedan dess har jag försökt att tänka mer på vad som slängs. Här hemma slänger vi en till två kompostpåsar i veckan men det är ju inte bara matrester (barnen äter inte alltid upp allt på tallriken) utan även mycket skal, gamla teblad och liknande. Jag har lärt barnen att man skall ta reda på sådant som kan komposteras och bli till jord men de tycker att det tar för lång tid. De vill gärna att det skall bli en jordhög direkt. Vi har ju heller ingen egen kompost utan slänger kompstpåsarna i ett speciellt kärl i soprummet.

Mina bästa "nya rätter av rester!
Casablanca-soppa aka Cajsa Warg soppa aka Hänt i kylen
Man tar de grönsaker som finns i kylen (potatis, stjälkselleri, fänkål, lök, svamp, paprika osv). Sen hackar/skivar/tärnar och fräser man dem i lite smör eller olja och tillsätter 1 l grönsaksbuljong. Låt koka ett tag och servera sedan. Jag gillar att mixa mina soppor men det är up till tycke och smak.

Krutonger
Frys ner överblivet bröd (det får inte ha möglat). Skär i tärningar och stek i stekpanna eller i ugnen 5-10 min. Krydda med salt ev. andra kryddor. Passar bra till Casablancasoppa

Andra klassiker när man skall vara kreativ med rester
Pytt i panna
Makaronipudding
Laxpudding
Risgrynspudding

Läs mer!
The lost art of leftovers
Hos love food hate waste får du tips på bra recept
Christina har ett recept på brödpudding
Tasteline: roligt av rester

3 kommentarer:

  1. Vi slänger väldigt lite,
    testade engelsk brödpudding nyss:

    http://hannelesparadis.blogspot.com/search?q=bread

    SvaraRadera
  2. Man kan stoppa nästan vad som helst i en omelett! Eller hacka ner vad som helst och blanda i matyoughurt eller så, och fylla en macka med. Eller göra en wok på lite lök och vitkål och spännande rester och kryddor...

    Mormor kunde massor med mer, eftersom jag inte fick nån av hennes TVÅ kokböcker när hon dog (hon lagade ju ALLT, med bara TVÅ böcker, jag har säkert två hyllmeter!!!) så slår mej tanken att kolla på nån secondhand efter nån annan mormors kokbok med anteckningar om "sparmat" och ta till vara rester...

    SvaraRadera
  3. Risotto! Det blir alltid gott. Man behöver ris och buljong och parmesan, sen kan man ha i nästan vad som helst, lök, morötter, ärter, svamp...en liten skvätt vitt vin om man har över eller kött om man äter det förstås. Den maträtten kommer att bli min räddning den här veckan.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin