torsdag 1 maj 2008

Köpstoppsutmaningen - dag ett

Bild: stickerHelsinki

Hitills är det bara Sara & JR hängt på utmaningen men jag hoppas att vi blir fler. Jag fick ett mail från Monica som startade en egen köpstoppsblogg i april så hon får väl också räknas in.
Nu vet jag att det vara kort varsel innan utmaningen men som Crunchy chicken skrev i samband med sin köpstoppsutmaning i april,

Why did I only give you one day to prepare? Because I didn't want you out there binge buying in preparation for the month. I want you to really focus on whether or not what you are buying is a necessity or something frivolous.
Jag måste erkänna att jag kände lite köphets på Valborsmässoafton men jag är helt enkelt för lat för att pallra mig iväg till någon affär och någon nätshopping blev det inte heller.
Annars jobbar ja gpå med mitt skrivande varvat med hemmapyssel. Det är rätt kul att gå igenom vad jag skrev förra året och se ad vi gjorde under olika perioder. I maj tömde vi skåpen på mat inför köksrenoveringen och det är något som vi har gjort igen den sista tiden. Det började med att vi inte orkade handla eftersom vi ändå skulle till Skåne förra helgen. Sen blev det inte av att vi handlade i början av veckan heller. Imorse tog jag det sista mjölet och bakpulvret och bakade scones. V tömde burkarna med jordgubbssylt och aplesinarmelad och hade som pålägg. Till lunch blev det pasta pesto som vi tack och lov hade hemma men nästan all kakao gick åt till glassen med chokladsås som vi åt till eftterätt. Vi måste verkligen handla i helgen men samtidigt är det skönt att få lite överblick i kyl och frys. Dessutom har jag rensat bort mat och dryck med olika tillsatser, mer om det i ett annat inlägg.

4 kommentarer:

  1. hej
    jag hänger på i köpstoppet, handlade lite igår men bara lite mat, så jag klarade kriteriet för köpstopp.

    SvaraRadera
  2. Härligt att rensa i skåpn ibland, svårare med barn i huset.

    SvaraRadera
  3. På vissa områden har jag konstant köpstopp - jag HATAR att handla kläder och skor, utom när jag får sällsynta ryck sisådär vart tredje år. Jag undviker Ikea och kommer faktiskt sällan hem med värmeljus och servetter...

    Men vad gäller andra saker - framför allt mat, både "ICA-shopping" och uteluncher - känner jag oftast inga gränser. Mitt åtagande för maj blir därför inte att köpstoppa, men att föra kassabok under månaden och fundera mer på vad jag gör med mina pengar. Att föra kassabok är ju bra ett sätt att få sig själv att tänka till lite - "vill jag verkligen skriva upp DET HÄR?" :)

    SvaraRadera
  4. Efter noga övervägande har jag bestämt mej för att hänga på köpstoppet i maj.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin