söndag 4 maj 2008

Mental Detox Week

Bild Adbusters via Daruman

Förra veckan var det Mental Detox Week (tidigare känt som TV-turnoff week). TV Turnoff Week startades av Adbusters och den här gången satsade man på att minska den totala skärmtiden. Jag tror att det är smart att täcka in även internet och datorer. Enligt EIAA Mediascope Européundersökning som kartlägger hur människor i Europa använder medier och Internet, ägnar de unga numera mer tid åt Internet än åt att titta på tv. Dessutom kan man ju se på TV via datorn vilket är bra om man ihar missat något program.
Förra året provade jag att ha ta en elektroniska paus och det var inte helt smärtfrittt. Att vara utan TV bekom mig inte så mycket, att inte ha tillgång till dator däremot var jobbigare än väntat.


The idea is simple: take your TV, your DVD player, your video iPod, your XBOX 360, your laptop, your PSP, and say goodbye to them all for seven days. Simple, but not at all easy. Like millions of others before you, you'll be shocked at just how difficult - yet also how life-changing - a week spent unplugged can really be.

SCB redovisar lite svensk statistik här. Där framgår t. ex att var tredje 10–18-åring tittar på TV tre timmar eller mer en vanlig vardag.

Mer statistik
Vad läser unga småbarnsföräldrar som bor i landsorten i dagstidningen och hur ser deras medievanor över dygnet ut? Ser par med småbarn mer eller mindre på TV och vem lyssna rmest på kommersiell radio? Dessa frågor kan du få svar på i den rapport som Sifo tagit fram för Tidningsutgivarnas Unga vuxna-projekt, Unga vuxna - totalrapport

Läs mer!
Unplug Your Kids
Hos Center for SCREEN-TIME Awareness hittar du t. ex datum för framtida TV-fria veckor
Barn & tv-tittande, Nyfiken Vital refererar en amerikansk studie i Pediatrics

3 kommentarer:

  1. Datorn kan jag inte vara utan, men tv, inga problem. Det händer att det går veckor utan att jag kollar på tv, däremot ser nog maken och jag kanske två dvdfilmer i veckan och barnen ser Bolibompa rätt ofta och film på helgkvällarna. Men när det är fint väder hinns Bolibompa inte med för då går vi oftast inte in förrän det är för sent.

    Vårt köpstoppande går prima än så länge. I fredags när jag glömt min lunch och bara skulle äta frukt på jobbet förbarmade sig min chef över mig och gav mig en finsk barkbrödsmacka med baconost... Jag var så hungrig så jag tyckte det var jättegott.... :-S

    Det börjar bli tomt i kylen dock så en handli ng är på gång. Får helst inte bli mer än 6-700 kr för en veckas mat...får se hur DET går.

    SvaraRadera
  2. Hittade dig precis via Knuff när jag tittade vilka som bloggat med en länk till Nyfiken vital,

    Jättekull att ha hittat din blogg och start tack för länken till nyheten om barn och tv-tittande.

    Jag önskar dig stort lycka till med din blogg och ska titta förbi och läsa mer senast i helgen. Ska få klart deklarationen idag också men behövde en liten paus :-D

    Vänliga hälsningar
    Hans

    SvaraRadera
  3. Förra året genomdrev jag att vi skulle ha en TV-fri vecka. Familjen knorrade lite, ja främst 16-åringen då. Men hon gick med på det, rätt surt. DEt gick i tre dagar kanske, sen var det nåt som hon absolut inte ville missa... Själv avhöll jag mig, det var inget svårt alls. Jag är tvärtom glad om jag nån gång får tid att se nåt bra program. Men datorn skulle jag behöva ta fritt från lite mer...

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin