torsdag 31 juli 2008

Minimalism i praktiken, ett nytt liv med mindre prylar


Bild: Restore the Balance, tagen av Step It Up 2007

Minimalism går inte hem hoss alla. Vårt hem är absolut inte minimalistiskt men jag erkänner att jag ibland kan sukta över vissa sådana hem. Jag inbillar mig att livet blir enklare utan en massa prylar. I bloggen downshifting-path to simplicity beskriver författaren känslan när flyttfirmorna berättar att hon har ganska lite prylar som skall flyttas:

We are now unusual I guess, not very much stuff but when you have little stuff you do not need to store it, service it, insure it, clean it, move it, look at it......you get the picture.

På bloggen Early Retirement Extreme läste jag Jacobs funderingar kring deras planer på att köpa och flytta in en husbil. Det främsta problemet är inte bara hur det skall finansiera köpet men vad de skall göra med alla prylar som de har i sitt nuvarande hem. Familjen har dock bestämt sig för att det får bli ett långsiktigt projekt; Doing a lifestyle change on the spur of the moment is just bound to end badly.

Läs mer!
A guide to creating a minimalist home
Minimalist Living and You
Some thoughts on what to do with the stuff you already have
Unclutterer har sin serie Extreme minimalism Monday, läs t. ex Hair is clutter
Property renovation: From period clutter to extreme minimalism

4 kommentarer:

  1. Hahha, maximalism är mycket roligare :)

    SvaraRadera
  2. Ännu ett intressant blogg-inlägg, din blogg är min favorit just nu :)

    Tycker det är tragiskt hur vi köper på oss mer och mer saker, måste skaffa större lägenheter, mer förråd osv. Det går mer och mer pengar i hyra för att förvara alla dessa prylar i rum och förråd - jag tror inte folk tänker på det! Att de betalar tusentals kronor per år bara för att förvara en massa skräp de knappt vet om att de har.

    Vi är två personer och en katt som delar på 72 kvadrat och jag tycker redan det är alldeles för stort. Skulle klara oss bra med mindre yta.

    Nu ska jag kolla upp länkarna :)

    SvaraRadera
  3. Vi var 6 personer och katt som delar på 140 m²,
    för mej handlar det inte bara om att köpa nytt hela tiden, utan förvalta lite av det gamla, ärvda, inte rata allt från gammelmormor, och jag springer hellre på loppis än på varuhus.

    SvaraRadera
  4. Jag fick jättenog av alla grejo och klippte till med köpstoppet från den ena dagen till den andra liksom, helt oplanerat.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin