söndag 6 juli 2008

Slipp stressen med färre prylar

Bild: Juergen Kurlvink

Egentligen hade jag tänkt att blogga om semester först nästa vecka men idag läste jag en riktigt bra artikel, Slipp semesterstressen med färre prylar, i dagens SvD.

Till ingen annan årstid finns det så många attribut att införskaffa: grillbestick, picknickkorgar, kylväskor, trädgårdspynt, flipflops, hängmattor, strandparasoller, trädgårdsdagböcker, kubb-spel, duktyngder – ja kolla in närmsta varuhus och ni förstår ­direkt. Det skall shoppas innan våra semesterdrömmar kan realiseras, minsann. För vad är en picknick utan den bärbara vinkylaren? Eller en stund på balkongen utan det nätta möblemanget i lättmetall och ett miniväxthus? För att inte tala om en båttur utan de där fina båtdynorna och den senaste självutlösande flytvästen?
Det rådande idealet är ju ständig tillväxt vilket förutsätter att vi konsumerar mer och mer för varje år och jobbar mer och mer för att ha råd med alla dessa nya prylar som vi sällan behöver.
I artikeln intervjuas Jörgen Larsson om sin forskning kring barnfamiljer och tidspress;
Ju mer vi äger, desto mindre tid har vi
Men han uppmanar som alltid till medvetenhet kringkonsumtion och ägande (en viktig del inom frivillig enkelhet);

– Man får inte glömma bort att fördelarna med ägande kan uppväga nackdelarna. Kanske har familjen med parasollen och solstolen faktiskt har en bättre stund på stranden än han som sitter på sin handduk? Kanske är det så att nettoeffekten av det där vackra gamla sommarhuset är positiv – ni njuter så pass mycket av det att det är värt att ha kvar det även om det tar en massa tid. Men då kanske man skall skippa något annat.
JR retar mig för att jag inte fixar till min balkong men jag tillbringar inte speciellt mycket tid där. Dessutom har jag faktiskt köpt två dynor och en solcellsdriven lykta... Jag har funderat lite på att köpa en kylväska som man kan koppla in i bilens cigaretttändaruttag men jag drar mig lite för att lägga 500 kr på den. Vi har en stor mjuk kylväska, den duger bra förrutom under riktigt varma dagar och när vi kör längre bilurer, vilket vi i princip bara gör på semestern. I övrigt väljer vi fortfarande bort både båt och sommarstuga, det kräver för mycket tid och arbete just nu.

Läs mer!
Christina varna för greenwashing
Sara har varit i Ungern
Hannele semestrar i fjällen
Bett R World uppmanar till ansvarsfullt sparande

4 kommentarer:

  1. Inte helt relaterat kanske, men jo, ändå!
    Det är det här med "utekök". Under de fyra veckorna på året som man har semester så ska man ha ett utekök i trädgården där man kan laga mat och diska utan att behöva vara inomhus...
    Hur nödvändigt känns det?

    SvaraRadera
  2. Mera vandring med ryggsäck, så lär man sej att minimera prylarna ;)

    P.S.
    Har man en balkong, ska det vara fint där, fin rekreation.

    SvaraRadera
  3. Hehe...jag retar dig väl inte så mycket... Men jag måste säga att innan jag fixade min balkong var jag verkligen aldrig där, nu sitter jag där varje dag när solen skiner.

    Och vad gäller båt och sommarstuga... Ja, det tar tid. Men det är ju så himla roligt! Och i helgen satt jag på altanen och läste bok efter bok medan ungarna plaskade i poolen i timmar... Otroligt avkopplande. Men visst, det beror på vad man har för sommarhus. Vårt nuvarande kräver minimalt med underhåll, medan det förra, 1800-talskåken...*suck* Väldigt charmigt men massor att göra hela tiden. Och poolen ser ut att bli årets bästa inköp -nu när vi lärt oss det där med kloreringen... ;-)

    Däremot börjar jag känna mig lite grisk på makens motorcykel. Där snackar vi kräva jobb och insatser hela tiden, och han kör ju knappt med den ändå. Alla prylar förhöjer helt klart inte livskvaliteten - fast det kanske bara är jag som är bitter för att jag inte har MC-kort. ;-)

    SvaraRadera
  4. För mig är det nog precis tvärtom - jag handlar mindre på sommaren. Det går ju inte åt så mycket prylar. Vi har en bra kylväska, en ryggsäck som picknickkorg och ett gammalt överkast som picknick-filt. Hur bra som helt! Men balkongen har vi fixat till med hemsnickrade balkonglådor och massor av pelargoner. Men på något sätt känns det bättre att köpa levande ting!!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin