måndag 25 augusti 2008

Matmåndag - Kan man köpa sig middagsfrid

Tomato & Basil Soup with Tortellini

Bild: Michael Verhoef

I helgen fick jag ett mail med beskedet att Fröken Grön lägger ner sin verksamhet, trist! När jag hämtade barnen på dagis fick jag tips om middagsfrid av en förälder.

Middagsfrid förenklar vardagen för dig och din familj genom hemkörning av smart planerade matkassar med recept.
Jag tittade lite på deras webbsida och läste igenom deras veckomeny och det är mycket som verkar bra. De satsar t. ex på klimatsmart mat genom att påverka de fyra områden med störst klimatpåverkan inom livsmedelsområdet:
A. Minska mängden mat som kastas
B. Minska (nöt)köttkonsumtionen
C. Minimera bilburna inköpsturer till matbutiken
D. Växla över från salladsgrönsaker till mer av inhemska grövre grönsaker

Men jag avstår nog ändå, främst för att vi äter övervägande vegetariskt. Dessutom har jag mängder av recept liggande som jag vill prova. Mitt bästa middagsfridtips är anars att ha lite "snabbmat" på lut, färsk pasta, pesto och fiskbullar eller mat i frysen. På så sätt kan man ändå klara oförutsedda händelser eller skjuta upp veckohandlingen en dag till.

Hur ordnar du middagasfrid?

1 kommentar:

  1. I många år har vi gjort matlistor och för tillfället gäller 1-2 veckor i taget. De är fördelade på 2 soppdagar, 2 fiskdagar, 1 vegetarisk, 1 kyckling och 1 köttdag. Vi passar på att handla efter det att vi har hämtat vår ekokasse och har då lite koll på vad den innehåller denna veckan. I perioder har vi skippat matlistorna och då fungerar inte mathållningen alls. Vi är störthungriga och "inget" finns hemma eller så får vi kasta sånt som har blivit gammalt. Jag/vi tar en stund och funderar/kollar nya recept och har sällan problem med att hitta på vad vi skall äta. Det finns ju hur mycket som helst att välja på - när man har tid att kolla en stund. Väl använd tid. Det blir mycket ekologiskt och närodlat när det går och det känns som om vi har frid kring vår matstund. Detta blev lite långt =) men mat engagerar mig.

    Kram Beatrice

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin