onsdag 17 september 2008

Bokonsdag: Utlottning - A Year Without Made in China


I juni skrev jag om boken A Year Without Made in China av Sara Bongiorni. Liksom i Judith Levines (Not buying it) fall får Sara Bongiorni en uppenbarelse i samband med julhelgens julklappsflod, hela hennes hem är fyllt av produkter tillverkade i Kina! Hon lyckas få med sig sin motvilliga man och de bestämde sig för att under ett år undvika produkter som är Made in China. Jag tyckte att boken var välskriven och rolig men jag tror inte att jag kommer att läsa om den i första taget, därför lottar jag nu ut boken (begagnad men i bra skick). Allt du behöver göra för att delta i utlottningen är att länka till Köpstoppsbloggen i din blogg samt lämna en kommentar (glöm inte att få med e-post adressen). Har du ingen blogg? Lämna en kommentar där du tipsar om en bra bok, blogg, maträtt, film eller annat med Kinaanknytning.

Dragning sker nu på söndag efter kl. 18 och vinnaren meddelas senare samma kväll.

6 kommentarer:

  1. hej

    Jag läser gärna den boken och tipsar om att Mah-Jong är ett roligt kinsesiskt spel att spela. 4 personer spelar med små brickor och logiken är ungefär som kortspel. Spelet är långsamt och man kan prata och umgås samtidigt om man är vuxna och även ganska små barn (ca5-6 år) kan spela.

    Hälsningar
    Cissan
    cecilia2929@hotmail.com

    SvaraRadera
  2. Fattar fortfarande inte varför man inte ska köpa Made in china. Kina är ju en av världens snabbast växande ekonomier just nu. Och givetvis följer det skit i de spåren. Men se på Sverige för 100 år sedan... Mänskliga rättigheter någon? Barnarbete någon? Medvetenhet om sådant kommer sakta med den västerlandisering som sker i Kina nu. Redan nu pratas det om reglering av arbetstider, vilket är ett stort steg. Och arbetarnas löner stiger - så nu söker sig utländska företag till tex Vietnam och Indonesien för att arbetskraften fortfarande är billig där. Jag tycker bojkott är dumt - hjälp dem att komma på fötter snabbare istället, och hjälp dem med det gigantiska miljöproblemet som deras framsteg skapar... Vi har ju en fördel här som inte fanns för 100 år sedan - vi vet vad koldioxidutsläpp gör. Vi vet att havet inte sväljer alla sopor...

    SvaraRadera
  3. Amerikarna kan få bojkotta Kina, men det ser lite annorlunda ut för svenskar..

    SvaraRadera
  4. Jag har haft förmånen att studera och jobba med kineser och en del kulturskillnader har grinat oss i ansiktet :) Fick boken Vilda svanar skriven av Jung Chang i min hand och sträckläste den. Boken handlar om 3 generationer i 1900-talets Kina och den gav åtminstone mej enorma insikter i landets kultur och politik. Absolut läsvärd! Och tack för en bra blogg förresten, har varit trogen läsare i dryga året nu.

    SvaraRadera
  5. Hittade hit via Mollys Grove och passade på att länka till din tävling.
    http://leopardia.blogg.se/2008/september/vinn-bok-hos-kopstopp.html

    SvaraRadera
  6. Jag har inte gjort ett inlägg om tävlingen, utan jag har gjort ett inlägg om din bok som jag fick hem i veckan. Bättre tyckte jag att det var, helst att den inspirerar!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin