torsdag 4 september 2008

Köp mindre - lev mer!

Under fastan 2008 genomförde metodistkyrkan i England det uppmärksammade projektet Buy Less Live More. Med detta projekt ville man uppmuntra människor att förändra sina liv, att fokusera mer på genorositet och andlighet - och mindre på konsumtion. Fokus var på två tema Buy Less & Live More. Man lät tillverka ett speciellt kreditkort (se bild ovan) och ett överdrag för de vanliga kredit- och betalkorten, ett fodral för att man skulle tänka till en extra gång innan man handlade. Varje dag fick deltagarna två utmaningar, det kunde vara allt ifrån ta med sig en lunch smörgås hemufrån istället för att köpa en, eller låt bilen stå idag och ta bussen.
Här kan du läsa några av deltagarnas kommentarer.

2 kommentarer:

  1. WOW jag älskar denna idé!

    Ibland brukar jag med vilje "glömma" VISA-kortet hemma. Funderar på att alltid ha det hemma och istället ta ut en summa pengar per vecka som jag får fördela som jag vill, men jag ska hålla mig till den summan. Funkade när jag var student :)

    SvaraRadera
  2. Grattis till en fin arikel i Göteborgs-Posten.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin