tisdag 4 november 2008

Recessionista

Lindex Shop Online - Klänning

Bild från Lindex Shop Online.
I helgen läste jag om Shopping med Recessionistan i Svenska dagbladet. Begreppet "Recessionista" "A person who dresses stylishly on a tight budget" har snurrat runt i media ett tag nu. Enligt Word Spy dök det först upp i Daily Mail i slutet av maj i år.
Det finns till och med en blogg http://therecessionista.blogspot.com/, dedicated to savings on fashion, dining out and entertaining in the Bush economy. The Tyra Banks show har gjort ett avsnitt Recessionista: Queen of Cheap, om hur man fixar en snygg look för en billig penning.
Ett annat liknande begrepp som används är "Bargainista"
Vad det handlar om i grund och botten är inte att shoppa mindre - men att shoppa billigare och smartare. Att fynda bland modekedjorna och lågprisbutikerna istället för på "fina gatan". Jag vill dock slå ett slag för att shoppa mindre!

Mina 5 bästa recessionista tips

  1. Shoppa second hand om du måste shoppa
  2. Läs modetidningarna (på biblioteket) och shoppa sen i din egen garderob
  3. Byt kläder med kompisar, systrar, mammor och arbetskollegor!
  4. Satsa på wardrobe remix
  5. Ge digna kläder nytt liv

På torsdag skall vi ha "vintagekväll", klädbyteskväll på jobbet, det ser jag fram emot!

Läs mer!
From Fashionista to Recessionista
Relataterat ord: recession chic
Make way for the recessionista

6 kommentarer:

  1. Ah - klädbyteskväll! Om jag inte missminner mig går en sådan av stapeln på min arbetsplats om en vecka eller så.

    Jag håller absolut med om att shoppa mindre är vad vi borde göra. Shoppa lågpris slår verkligen tillbaks på ett cyniskt sätt - för varför är lågprisprylar så billiga...?

    SvaraRadera
  2. Håller med. Shoppa mindre, mer sällan, bättre kvalitet och givetvis helst ekologiskt och rättvist. Verkar komma mer och mer sånt nu, passar bra inför mitt köpstoppsstopp efter nyår!

    SvaraRadera
  3. Det stämmer exakt in på mig- jag är ofta skitsnyggt klädd (när jag går ut, inte annars) och allt är handlat på superrea, second hand eller tradera.

    Vilken bra blogg, du är bookmarkad nu!
    PS har du småbarn?

    SvaraRadera
  4. Yep, Anne två stycken. Jag däremot är sällan skitsnygg klädd... Jag är alldeles för lat... men ibland när jag orkar anstränga mig så blir det helt ok.

    SvaraRadera
  5. Härligt att även vi second hand:are och återvinnare kan få vara lite coola - recessionista låter ju så mycket coolare än "en som handlar ur miljösynpunkt"!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin