tisdag 11 november 2008

"Dyra presenter - onödigt skryt"

Bild: hannaka

- Det är ju bara dumheter. Det har gått prestige i barnkalas, och dyra presenter handlar om att föräldrarna vill visa att de har råd, menar Magdalena Ribbing.

Detta skriver GP i en artikel. 100-200 kr anses vara normalt enligt de föräldrar som GP har talat med. Man har även intervjuat konsumtionsforskaren Helen Brembeck som tror att en förändring är kommer:
- Många unga föräldrar är engagerade i miljön. Och jag tror att vi kan se fram mot andra typer av kalas, mer ekologiska och med mindre shopping, säger hon
Lillasyster skall ha födelsedagskalas om drygt en månad och hon verkar nöjd så länge det mesta är rosa, kläder, tårta, ballonger osv...
GP skriver även om Sävedalens leksaksaffär där barnen kan lämna sin önskelista när de fyller år. Sen kan gästerna köpa precis vad födelsedagsbarnet vill ha. På ett sätt kan jag se hur detta förfarande kan hjälpa en mindre leksaksaffär att konkurrera med de stora leksaksjättarna men jag är inte helt säker på att jag gillar idén ändå. Dessutom måste man ju göra klart för barnen att bara för att de har gjort en önskelista så betyder det inte att de kommer att få allt som står på den.

Jag har tidigare skrivit om barnkalas och GP har i en annan artikel skrivit om hur allt fler vill ha kalas borta så att familjen slipper stöket hemma.Det kan vara allt från piratkalas på Sjöfartsmuseet (126 kr per barn) till kalas på Universeum (100-195 kr per barn, minst 8 barn). Storebror skulle älska att få ha kals på Universeum men det blir nog här hemma ett tag till, drygt 1500 kr är ganska mycket pengar.

Vad tycker ni, kalas hemma eller borta? Och måste man ha presenter?


Relaterade inlägg:
Kalas och annat
Trött på tårta

6 kommentarer:

  1. Jag är glad att min dotter precis hann undan (hon är snart 18) den här hysterin med flotta presenter och barnkalas på alla möjliga, och oftast kostsamma, ställen. Dagens kalasordnande/presentköpande föräldrar har det inte lätt i kalas- och presenthysterin! Våga vägra till förmån för sundare signaler till barnen! (Och en mindre utarmad plånbok...).

    SvaraRadera
  2. Vi bor med två barn i en tvåa så för oss är det rätt praktiskt att kunna ha kalas någon annanstans... Har varit på närmsta 4H-gård och det kändes ändå rätt "okommerciellt". Visst det kostar lite mer men det gör å andra sidan en större lägenhet också...

    SvaraRadera
  3. Minns perioden, när barnen nästan varje vecka var bjudna på något kalas. Jag försökte ha ett litet förråd av billiga bra presenter, för man kunde inte bara sticka i väg och panikhandla...

    SvaraRadera
  4. Jag kanske inte ska blanda mig i debatten då mina barn är 24 och 26 år. När jag ordnade kalas för dem var det enligt modell tårt- och saftkalas, lekar runt bordet typ Hans och Greta, kalaslekar i vardagsrummet och fiskdamm med godispåse som avslut. 2 timmar, sedan skulle barnen hämtas. Då var man ganska slut, men kul var det och jag tror alla var nöjda.

    SvaraRadera
  5. min dotter har varit bjuden på två kalas på Bushuset nu men inte en chans att jag betalar 1000 kr för åtta barn. Det är ju helt meningslöst...man underkänner sin egen förmåga att skapa ett roligt kalas för sina barn. Min barn får hemmakalas, inget snack om saken. Med hemgjord tårta och fiskdamm. Och vad gäller presenter så har jag en övre gräns på 80 kr, men oftast kommer man undan med 50-60. Med tanke på ahur vanvettigt många kalas det blir skulle ju presenterna kosta en mindre förmögenhet om varje skulle kosta 200 kr...

    SvaraRadera
  6. Jag har tre barn - 4, 5 och 8 år - och barnkalasen duggar tätt under helgerna. Jag tycker nog att man måste ha med en present, men vi har gått in för att alltid och utan undantag köpa böcker. Böcker kan man aldrig få för många av, de är inte gjorda i plast, de håller länge och om födelsedagsbarnet inte gillar den så hittar den förhoppningsvis till något annat litet bokmal så småningom.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin