onsdag 7 januari 2009

Bokonsdag - lite att läsa

walden


"Jag flyttade till skogarna för att jag ville leva i medvetenhet, för att möta inget annat än livets väsentligheter och se om jag kunde lära mig vad de hade att lära ut; när jag stod inför döden ville jag inte upptäcka att jag inte hade levt. Jag ville inte leva något som inte var verkligt liv, det liv som är så dyrbart; inte heller önskade jag hemfalla åt resignation, såvida det nu inte var alldeles nödvändigt. Jag ville leva på djupet och suga all märg ur livet, leva så ståndaktigt och spartanskt att allt som inte var liv drevs på flykten......"

Viserligen hade jag räknat med att bli förkyld eller liknande men jag hade definitivt inte planerat att ligga däckad hela jul och nyår. Istället hade bland annat jag tänkt att fördjupa mig i frivillig enkelhets klassikern Skogsliv vid Walden av Thoureau. Boken kom först ut 1854 och för några år sedan kom den i nyöversättning (av Peter Handberg) till svenska. Tidigare har Frans G Bengtssons översättning från 1924 varit den enda, och i den är en rad kapitel utelämnade - sådant som herr Bengtsson inte häll med om och liknande...
Jag är nyfiken på boken eftersom Thoureau och hans civilisationskritik har inspirerat så många människor, inte minst de som förespråkar frivillig enkelhet.


Mera böcker som väntar
Dessutom hade jag under min ledighet tänkt att läsa om och skriva recensioner av It's all too much av Peter Walsh, Sneaky Chef (som jag fick i födelsedagspresent för över6 månader sen), slutföra genomgången av Lev enklare, Your money or your life och lite andra böcker som väntar på min "att läsa hylla". Jag har inte tänkt ut några direkta nyårslöften men jag funderar på om det inte vore en bra idé att läsa lite fler böcker och då menar jag inte bara de engelska deckare som jag plöjt på sistone..

Vad läser du just nu?

11 kommentarer:

  1. Jag läser Sputnik älskling av Haruki Murakami, Köp inte den här boken ;-) Dessutom läser jag Harry Potter, del 1 som högläsning för sonen.

    SvaraRadera
  2. Har K.E.Logstrups "Det etiska kravet" att komma igenom. Det är en så´n bok där jag måste reflektera över vad det är som skrivs och beskrivs.
    Nästa bok som väntar är P.Westlund & A.Sjöberg "Antonovsky inte Maslow - för en salutogen omsorg och vård".

    SvaraRadera
  3. Jag läser Not buying it, Plan B 3.0 och Bodil Malmströms Mitt första liv.

    Krya på dig!

    /Lotta Silfver

    SvaraRadera
  4. Jag bläddrar i Ett rikare liv Charlie Söderberg m fl, jag fundrar på om jag ska köpa den, och köra igenom alla övningar nu 2009. Sen har jag just sträckläst "Serila män sökes", den var kul och lättläst, dessutom var jag i trakten där boken utspelade sig (Österlen) så det var lite hemmaläsning över julen:-) Krya på dig! Maria

    SvaraRadera
  5. Jag har precis läst klart Lev enklare av Giséla Linde och nu läser jag En spökhistoria vid jul av Charles Dickens och I djävulens sällskap av Peter Robinson.

    Jag har gjort en del av övningarna som fanns i Lev enklare. Boken lånade jag på biblioteket så jag har skrivit ner de övningar jag kände hade betydelse för mig och ska göra dem vid tillfälle. Your money or your life måste jag också ta itu med snart. Den bara ligger i min bokhylla och väntar på att bli läst. Tillsammans med en hel hög med andra böcker... :-)

    MItt "nyårslöfte" är ett köpstopp på skönlitteratur. Jag köper alldeles för många böcker. Och jag hinner inte läsa dem i den takten de på något mystiskt vis letar sig hem. Dessutom lånar jag redan massvis på biblioteket. Och det är där jag i första hand ska försöka få tag på de böcker jag vill läsa. I andra hand blir det bookmooch, finns den inte att få tag i där så ska jag leta 2nd hand. Kurslitteratur är dock undantaget från mitt bokköpstopp.

    SvaraRadera
  6. Jag läser Mig ägen ingen av Åsa Lindeborg, Farväl till världsundergången av Stefan Fölster samt Christian Azars Makten över klimatet. En bra blandnig.
    Walden är min favoritbok, alla tider. Helt magisk.
    Jag har precis som ovanstående köpstopp på böcker ett tag framöver, min bokhylla är överfull. Jag älskar böcker- men någongång måste man sätta stopp. Vi ordnade bokbytardag på Camino tidigare i höst - jag tycker snart att det är dax för en till.

    SvaraRadera
  7. Jag har just läst Kafka on the Shore av Haruki Murakami. Läs den boken:-) Läser en fransk deckare, L'Homme aux Cercles Bleues av Fred Vargas. Min franska är inte så illa, men det går långsamt att läsa. På tur står Carl Johan de Geers självbiografi och så har jag visst nåt kapitel kvar i Magnetisörens femte vinter av PO Enquist. Makten över klimatet av Azar pockar på.

    SvaraRadera
  8. Plan B 3.0 läser jag just nu. Oerhört välskriven, skrämmande och samtidigt inspirerande!

    SvaraRadera
  9. Jag läser Simplify Your Life av Küstenmacher/Siewert och Animal, Vegetable, Miracle av Kingsolver, båda läsvärda.
    Därefter tar jag mig an mitt nyårslöfte för 2009: att vid årsslutet inte ha en enda bok stående i hyllorna som jag inte läst. Har ni nångång plockat ut alla olästa böcker ni har stående? Många? =)

    SvaraRadera
  10. jag vågar inte plocka ut alla som jag inte läst. Jag vågar inte räkna, de är alldeles för många. Jag skulle också vilja gå på en sån där bokbytardag. Jag prenumererar på Camino och jag skulle bli överlycklig om det kunde ordnas något liknande i Örebrotrakten. Kläder och annat skulle jag också vilja byta.
    Köpstoppet på böcker har redan blivit påfrestande eftersom det suger i bokköpartarmen så här en vecka in på det nya året. En bokklubbstidning landade i brevlådan idag. Skickade in avbeställningen dock och ska säga upp klubben. Även ett mail från en internetbokklubb landade bland mailen. Men avbeställde även detta. Och biblioteket har ett bra utbud av böcker och fjärrlånar om så behövs. Ja det blir ett spännande år det här. *s*

    SvaraRadera
  11. Har sällan tid att läsa men går in i läsperioder. Just nu njuter jag av Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist... Jag har tänkt läsa den i ett år minst och nu fick jag den äntligen i julklapp. Den är precis lika bra som jag trodde den skulle vara. :-)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin