söndag 26 april 2009

En annan köpstoppare

MONEY

Bild: merlinprincesse

Det kom ett mail från I-landsflickan.

Jag vill tacka dig för den inspiration du gav mig genom din bok. Jag läste den precis före nyår och det passade väldigt bra. Den 1/1 startade mitt köpfria år. Jag har fört kassabok och redan nu kan jag se att jag har konsumerat för ca 8000:- mindre under jan-mars i år jämfört med förra året.

En fördel är att jag gått igenom alla mina kläder, sorterat efter färger och fått en överblick. Jag använder det jag redan har och har jag något liggande som jag aldrig använder så gör jag mig av med det. Likadant med schampon och skönhetsprodukter. Jag har varit en hamstrare av stora mått. Det tar plats att ha ett varulager hemma och jag tror inte att det blir ransonering på dylika varor..


Jag fyller år om några dagar och för första gången har jag kunnat tala om för min make /barn vad jag önskar mig. Förr harjag ju alltid köpt det jag vill ha (o även sådant jag inte vill ha) så när någon frågat så har jag aldrig kunnat föreslå något. Bara skämtat i stil med ”jag önskar mig fred på jorden och snälla barn…

Nu har jag sett en jättefin turkos kofta + en väska som jag önskar mig. Och en läcker krukväxt som jag såg i en veckotidning. Tidningen får jag för övrigt av grannfrun.

Det blir snabbt en förändring av sättet att tänka. Förr gick jag på ÖB, Rusta m.fl och liksom ’scannade av’ hyllorna och lade små söta burkar i kundkorgen, lite bakplåtspapper.. en bordslöpare för 19.90… Medan jag klagade över att vi har så trångt och så mycket saker! Nu kan jag utan problem gå in och köpa ett par läsglasögon och inget mer. Jag gick på Ikea för att kolla en färg på en bokhylla som jag tänkte köpa begagnat och jag hade ingen längtan efter servetter och värmeljus. Helt otroligt.

Jag började också att blogga vilket jag tycker är jätteroligt. Nu har jag i och för sig spårat ut lite, hade tänkt skriva mer om köpstoppet, men det är roligt!

Jag använder mina hudkrämer, mina varuprover, parfymer, strumpor. Lakan, handdukar.. Husgeråd. Jag saknar ingenting. Jag har bättre koll eftersom det inte kommer till en massa nytt hela tiden. Lusten att rensa och få fint har också ökat i och med det här.

Nu ska jag t.ex skänka saker till PRO:s loppis som är här i området på lördag. Så skönt!

Jättekul att få höra om andras erfarenheter av köpstopp! Maila mig gärna på antianki@gmail.com

2 kommentarer:

  1. Jag kunde inte sagt det bättre själv. Precis så där är det för mig också nu för tiden. Och jag började mitt köpstopp i januari tack vare att jag läste Läs inte den här boken strax före jul.Och började blogga om det i samma veva. Man sparar massor, man rensar massor, man har plötsligt plats i skåp och lådor. Så skönt! Mitt köpstopp ska vara året ut, sen blir det medveten konsumtion i fortsättningen.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin