måndag 31 augusti 2009

Matmåndag - back to basics

Middag 23/8

Bild: min egen, Jambalaya ur någon av mina cajun kokböcker

Sommaren är snart över det känns som om det behövs en nystart vad det gäller matlagning. Under semesterna la vi alldeles för mycket pengar på mat, mycket beroende på att vi inte planerade utan handlade en gång om dagen, lite vad vi kände för. Under augusti har vi försökt att "äta ur skåpen" och nu börjar det faktiskt bli lite tomt. Jag har använt mig av Tastelines "Vad har du hemma" sökmotor för att få lite inspiration och bara behövt köpa till färskvaror.
Den här veckan kommer vi bland annat att äta Kikärts och rotfruktscurry med nötter och Ängamat.

Jag har också börjat titta lite närmare på var hushållets pengar tar vägen, inspirerad av "Getting a life" som jag läste i somras (recension kommer på bloggen). Bland annat lusläser jag våraICA Maxikvitton för att se hur mycket som är mat, respektive papper, hygen, kläder osv... Jag har läst i lite olika forum och de flesta barnfamiljer (standardfamilj med 2 vuxna och två barn) verkar lägga 4-5000 i månaden på mat (och det där andra som man köper på ICA Maxi eller liknande affärer). Men det kan naturligtvis variera på grund av familjestorlek och sammansättningm, var man bor etc. Jag vet dock av egen erfarenhet att det är ganska lätt att få ner kostnaderna genom att planera lite bättre.

Mer matinspiration!
Följ min veckomeny
Bloggen 30 bucks a week skrivs av ett par i Brooklyn, NY som har en matbudget på 30 dollar i veckan

1 kommentar:

  1. Äta ur skåpen försöker vi också göra, inte slänga något, vänja oss vid att vi inte är så många vid bordet.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin