onsdag 2 december 2009

Årets bästa resa

DSC02534

Eftersom jag har haft lite svårt att känna inspiration och glädje kring mitt bloggande på sistone bestämde jag mig för att hoppa på The Best of 2009 Blog Challenge. Utmaningen är ett sätt att skriva om lite oväntade saker och samtidigt titta tillbaka på året som gått. Gårdagens tema var årets bästa resa. I år har jag främst rest inom landet och årets bästa resa alla kategorier var semestern i Dalarna kring midsommar. Det egentliga målet med resan var stiftsgården i Rättvik där jag skulle delta i Rättviks förrum.
Vi började resan tidigt på midsommardagens morgonen och stannade i både norra Bohuslän och Dalsland på vägen upp. Vi hade fått låna en stuga i Kläppen utanför Sälen och ägnade flera dagar åt att utforska Sälen med omnejd. När vi körde mot Rättvik passerade vi alla byarna som man känner igen från Vasaloppet. Jag minns särskilt området kring Venjansjön som väldigt vackert.
Stiftsgården i Rättvik låg vackert precis vid Siljan och Rättviks förrum var riktigt inspirerande. Jag träffade många inspirerande männiksor och maten var otroligt god. Innan vi åkte tillbaka söderut några dagar senare hade vi även hunnit med att stanna till i Mora och Orsa.
Det som gjorde resan så lyckad var en kombination av mycket utomhusupplevelser vilket passar min aktiva familj, vackert väder och att vi lyckades göra saker som alla i familjen tyckte om. Sverige är verkligen fantastiskt vackert och jag ser fram emot att komma tillbaka till Dalarna!

3 kommentarer:

  1. Sverige är fantastiskt, så varierande.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Ville bara säga att det måste vara Evertsbergssjöarna du passerade om ni reste längs Vasaloppsspåret. Otroligt vackert är det där. Venjan ligger en bit därifrån och skulle vara en omväg om ni åkte längs hela Vasaloppsspåret.

    /Helena

    SvaraRadera
  3. Helna, vi tog en väg dit (via Venjan) och en annan väg tillbaka (via Evertsberg)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin