onsdag 17 februari 2010

Bokonsdag: Slow is beautful

Slow is beautiful

Cecile Andrews är känd för att ha skrivit Circle of Simplicity, som jag recenserade förra veckan.
Den här boken tar avstamp in en bizarr road-rage incident där en uppstressad kvinna i en SUV tappar fattningen och kastar chokladdoppade russin på en annan bilist som inte är tillräcklig snabb när det gäller att fickparkera.... Det är en riktigt bra inledning, "she wasn't having a bad day - she was having a bad life"....

Tvärr måste jag erkänna att jag inte tyckte att resten av boken var lika bra. Visst innehåller den många intressanta tankar, citat och resonemang kring tidsfattigdom (Andrews har varit aktiv i take back your time rörelsen), ekonomiska klyftor, lycka och stress men även en massa klagande på bilar, på kontorsjobb och republikaner och samhällskonventioner i allmänhet.
Som en röd tråd genom boken löper tanken om vikten gemenskap vilket är ett återkommande tema i Andrews böcker. Det handlar om allt från hur vi har byggt bort granngemenskapen, gemenskap som en illusion, hur bilarna får breda ut sig och en hel del negativa upplevelser av att ha blivit osynliggjord och ignorerad i olika sammanhang.
Det jag tar med mig från den här boken är en påminnelse om att sakta ner rent allmänt, säga nej ibland (jag blir bättre och bättre på det) och utforska vad som utgör "the slow life" för mig.
Och jag planerar faktiskt att ge boken en ny chans, om ett år eller så. Kanske kan jag ta till mig den bättre då. Jag ser också fram emot att läsa hennes tredje bok, Less is more. Den verkar dock inte finnas på något bibliotek i Sverige, är de tnågon som har ett ex och vill låna ut det så hör gärna av dig!


Om författaren
Cecile Andrews lever numera ett enklare men fortfarande lika aktivt liv fyllt av föreläsningar, gemenskapande, bloggande och skrivande. Hon har även startat en ekoby, Phinney Ecovillage i Seattle

Mer!
Boken har en blogg
Lyssna på Cecile Andrews på Radio Ecoshock

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin