torsdag 24 mars 2011

Ett enklare liv för barnen

janfeb 019

När jag berättar om mitt köpstoppsår är det många som undrar hur barnen upplevde det. Nu var barnen såpass små att de egentligen inte hade några direkta åsikter men allt eftersom de har blivit större har de blivit allt mer medvetna och vi diskuterar ofta miljö- och konsumtionsfrågor både vid köksbordet och när vi är ute i affärer. Jag försöker dock undvika att ha med barnen när vi veckohandlar eller liknande. Jag har ju insett att många av mina köpimpulser kommer av att jag ser saker i butiker och enligt min erfarenhet är det på samma sätt för barnen. Även reklam går direkt in i deras hjärnor och sätter igång "tjatmaskinen".
I sitt inlägg 9 Ways To Encourage Your Kids to Live Simply diskuterar Tsh olika vägar hur man kan uppmuntra sina barn att välja en enklare livsstil:

1. Be hyper-selective about your toy selections.

Lättare sagt än gjort ju större barnen blir. Tsh tipsar om klassiker som träklossar, bollar, kritor och böcker. Även om barnen tack och lov har genomskådat den kassa kvaliteten på McDonaldsleksaker så är de fortfarande väldigt sugna på den där typen av plastprylar som följer med olika tidningar för barn. I övrigt så är min 7-åring mest intresserad av Nintendo DS och lego ... Här gäller väl kanske att blanda och ge. Star Wars finns ju som lego och även 6-åringar behöve risne att billiga plastleksaker går sönder och att de i slutändan inte ger så mycket valuta för pengarna.

2. Make your own toys.

Passar kanske mindre barn bättre men även halvstora barn har kul med olika typer av kartonger och tomrullar som kan klippas, limmas och framför allt tejpas ihop.

3. Rotate those toys.
Det här är ett klassiskt knep som funkar perfekt när barnen inte orkar städa sina rum. Genom att plocka bort lite leksaker blir de "som nya" när de väl kommer fram igen några veckor eller månader senare.

4. Let them be involved in your shopping process.
Jag försöker alltid förklara varför jag resonerar som jag gör, hur vi väljer att spendera våra pengar. Om det sen gör något större intryck återstår väl att se.

5. Let them purge with you.
Vi rensar regelbundet ut leksaker för att "ge till barn som inte har några". I gengäld brukar de ibland få välja var sin sak från Myrorna. En del favoritleksaker som en riddarsköld och dockvagn har fyndats där för bara några 10:or.

6. Have them earn money for their treats.
Det här tycker jag är svårt. Vi brukar prata om att de skall få veckopeng men det brukar rinna ut i sanden. Däremot får de alla pantpengar när vi pantar burkar och flaskor. De brukar hålla extra utkik när vi går till och från skola och dagas ifall det dyker upp någon ölburk i buskarna.

7. Encourage the right words.
Tsh tycker att man ska uppmuntra barn att säga "jag gillar det där" istället för "jag vill ha den där" alternativt "jag behöver den där". Hon menar att detta påverkar deras attityd dels för att det mildrar habegäret och dels för att de inser att bara för att man vill ha något så betyder det inte att man an få det. Enligt henne hjälper det även barnen att inse att det inte är nödvändigtvis är fel att vilja ha något men att det handlar om vad man väljer att lägga sina pengar på. Tänkvärt!

8. Be selective about their friends.
Lika barn leka bäst sägs det men barn väljer trots allt sina egna kompisar och man få vara glad om det är någon vars föräldrar man kommer bra överens med.

9. Sponsor a child.
Bra idé! Det är kanske dags att sponsra en ny barnby?

Boktips!
Ett boktips är Living simply with kids som jag recenserade för ett tag sedan.

6 kommentarer:

  1. Väldigt kloka tankar och definitivt ett hett ämne som jämt och ständigt kretsar runt varje barnfamilj.

    Sedan jag startade min lilla webbutik Kul på riktigt (ja, väldigt motsägande egentligen att uppmuntra folk att konsumera för att få en hållbarare livsstil...men det är ju det långsiktiga tänkandet man hoppas komma åt!)har jag fått fantastiskt uppmuntrande respons från omgivningen. Kul att kunna dra sitt pyttelilla strå till stacken för att få småbarnsföräldrar att sätta fingret på hur man med enklare och färre prylar faktiskt kan få till en betydligt mer stimulerande och givande lektillvaro för barnen.

    Välkommen in på en titt och dina kloka åsikter och tankar mottages gärna i sammanhanget. www.kulpariktigt.se

    SvaraRadera
  2. Berget av leksaker är allra värst tycker jag, våra barn inga undantag, de har massor av leksaker. Vi har köpstarka släktingar (vi själva lever mer enkelt) och det blir lätt mängder av presenter till födelsedagar och jul.

    Vi rensar bland sakerna ofta; skänker till basarer, välgörenhet osv. Jag har sålt saker ibland också. Men att barnen har så mycket saker, (som jag upplever det, jag hade nästan inga leksaker som barn) är lite motbjudande. Jag märker ju att de inte har respekt för sina saker på det sättet som jag skulle vilja och ibland funderar jag på hur jag ska lära dem detta. Det verkar inte vara så enkelt som att bara "ge dem mindre". Jag tycker tipsen ovan verkar bra.

    Det jag främst vill att de ska lära sig är att skönhet finns överallt, det låter ju helflummigt! Men just att man kanske inte behöver spendera pengar för att det ska kännas bra.

    En fråga jag vill rikta vidare är; tycker ni det är rätt eller fel att berätta för barn att man inte har råd att köpa vissa saker? Jag själv tycker det är solklart att man ska kunna säga att man inte har råd. Men jag har läst på flera håll att det kan skapa oro och andra negativa känslor hos barnet om man just säger att man inte har tillräckligt med pengar. Sedan kan man ju såklart också förklara att man prioriterar annorlunda; man har pengar men väljer att lägga dem på andra saker. Hur tycker ni?

    Sofia

    SvaraRadera
  3. Ps. jag gick precis in och läste kommentarerna till inlägget du refererade till och det visar sig att många kommenterar om alla leksaker barnen får av välmenande släktingar och hur man ska hantera det.

    Sofia

    SvaraRadera
  4. vi har inte så mycket saker, tiden går fort ändå

    SvaraRadera
  5. Vilket bra inlägg, hoppas att det är ok att jag skriver om det på min blogg...

    Jag fasar lite för det här med leksaker. Redan nu börjar presenterna komma, och för att vara en sexveckors bebis har vår dotter redan nu väldigt mycket saker...

    SvaraRadera
  6. Bra inlägg och intressant läsning, trots att jag inte har egna barn.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin