måndag 29 mars 2010

Kokboksmåndag - Jacobs Hälsokök.


Den här kokboken har jag haft på min "att låna" lista sedan 2008 och för ett tag sedan blev det äntligen av att jag reserverade den på biblioteket. Boken finns även med på årets bokrea.
Förutom kock är Jacob Wismar utbildad kostrådgivare och något av en pionjär inom hälsosam mat i Sverige. Han är även hälsokock hos Risentas. Där arbetar han med utveckling av recept
och produkter och med att arrangera föreläsningar och utbildningar.

Själva familjemetoden handlar om hälsosam snabbmat och går ut på följande:

1. Skapa förutsättningar
Gå igenom familjens nuvarande kostvanor och hälsa. Skapas bättre förutsättningar genom att bland annat rensa och organisera i kyl och frys amt se till att man har rätt utrustning.

2. Gör egna halvfabrikat
Steg två är att skapa en grund i form av hemlagade halvfabrikat som man sedan förvarar i kyl eller frys.

3. Lär dig systemet
Det sista steget är att lära sig kombinera halvfabrikaten med färska råvaror och smaksättningar. På så sätt kan man snabbt och lätt skapa välbalanserade måltider. En viktig aspekt är att planera inköp och skapa veckomenyer.





Det finns flera filmer på Youtube, kolla in hälsokockens egna kanal eller sök på Jacob Wismar.

Jag gillar tänket bakom boken. Recepten är enkla men innehåller för mycket kött för min smak (även om det är i sällskap med bönor) och nästan bara lax som fisk. De 12 essencerna verkar spännande. Längst bak i boken är recepten uppdelade per essence - smart! Det finns även en veckomeny "Lilla familjemetoden" där man kan prova konceptet i liten skala.
Jag ser fram emot att provlaga rätter som "formel 1 risotto" och cowboypytt för att se om det går hem hos barnen. Tapasrätterna ser också smarriga ut. Köttet byter jag dock ut mot quorn eller utelämnar helt.

Tidsbesparande tips!
Vill man bara testa någon enskild rätt och inte har man inte förberett en massa bönor och linser som egna halvfabrikat kan man använda de kokta bönor som finns på burk. Det är perfekt att ha några sådana på lut i skafferiet.
Extra miljövänligt blir det om man använder vinterkylan för att kyla ner maten!

Mer
Ett bra liv recenserar boken här
Via recensionen på En mammas dag fick jag även tips om Adlibris bokklubb Leva i familj. Den riktar sig till föräldrar som vill hålla sig ajour med böcker som skall vara aktuella för familjer;

1 kommentar:

  1. Växande barn ska äta lite kött, det innehåller en del viktiga vitaminer, som man behöver när man växer och hjärnan utvecklas.. Allsidig kost före 2-års ålder, efter det vill ju barnen inte testa nåt nytt.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin