måndag 15 mars 2010

Mina kokböcker

I onsdags bloggade jag om svenskarna och deras kokböcker, idag handlar det om mina egna. Det här var ett gyllende tillfälle att räkna alla mina kokböcker och jag kom fram till att jag har 54 stycken olika böcker. Till det tillkommer utrivna recept i plastfickor, kartotek och pärmar motsvarande 2 fulla A4 pärmar. Då rensade jag även rätt rejält i samlingen häromdagen. Dessutom använder jag ofta recept från Tasteline eller ICA.

Topp 5
topp 5
Det här är det kokböcker jag använder allra mest. I sju sorters kakor finns mitt bästa tårtbottenrecept liksom godaste banankakereceptet. Bland de goda matbröden har jag bakat allt från bagels till långpannebröd. USAkokboken innehåller en mängd goda recept, bl a en cheesecake som jag brukar göra när maken fyller år. En varning utfärdas för den svenska översättningen av den här kokboken som innehåller en del korrekturfel vad det gäller mått och mängd. Rutiga kokboken & Annas mat är bra grundkokböcker med allt från recept på rotmos till fransk chokladtårta.

Special kokböcker

assorted

Lite olika specialkokböcker för olika typer av matlagning. Se några av mina tårtor här. Bästa pizzadegsreceptet hittar man givetvis i Sopranoskokboken. Jag gillar även mat från mellanöstern , gärna libanesisk mat. Laptop lunches kom med min bentomatlåda och jag borde nog studera den bättre med tanke på hur mina matlådor står sig vid jämförelse med de andra i Flickrgruppen Laptop lunches. Sushiboken fick vi i bröllopspresent tillsammans med en riskokare. Vi har gjort en hel del sushi genom åren och riskokaren är numera utsliten och utbytt. Ris är ju inte vidare klimatsmart men man kan använda den till annan mat och förstås risgrynsgröt. Hummerboken var också en bröllopspresent tillsammans med ett presentkort till en av fiskhandlarna i Feskekörkan.

Cajun

cajun

Jag älskar cajun/creole mat så jag har flera sådana kokböcker. Vi firar mardi gras men äter gärna cajuninspirerad mat året runt. Blackened rätter passar t. ex extra bra på grillen utomhus sommartid.

Vegetarisk mat
vegetarian

Jag blev vegetarian när jag var 10 år och vegan när jag var 16. Mina föräldrar krävde redan från början att jag skulle hjälpa till att laga min egen mat och det var kanske så mitt matlagningsintresse startade.
Cranks bästa recept boken har jag skrivit om tidigare men Mollie Katzen/Moosewoodböckerna är också riktigt bra. Moosewood (en legendarisk ekorestaurang i Ithaca, NY)böckerna har jag fått i present från bekanta i USA men de finns att få tag på via internetbokhandlarna. Passionate vegetarian är bra men innehållsförteckningen är lite rörig. Äta vegetariskt är ganska "old school" med mycket fokus på råkost. En vegetarisk bok som jag saknar, den har försvunnit i någon flytt är vegetariska kokboken. Jag skall hålla ögonen öppna nästa gång jag besöker min favoritloppis.

Fest/catering kokböcker
party
Jag gillar att ställa till fest vilket ofta innebär att laga mat för många. Party central är ett riktigt bra Bookmoochfynd. Plockmat är lite retro, har du undrat vad du skall servera när ni "samlas en kväll och visar semesterbilderna? (diabildsvisning). Då skall ni mumsa på tunnbrödsrullar med leverpastej och rivenost, ägg och kryddor (en sorts gubbröra ), ostpösar och höjden av lyx, en hel färsk ananas om det är säsong på den. At home entertaining var tyvärr något av en besvikelse när jag fick hem den men Secrets from a caterer's kitchen är bra.

Övriga kokböcker
blandade kokböcker
En blandad kompott med övriga kokböcker som jag använder olika mycket i perioder. När jag var runt 20 bakade jag mycket ur Rosendals kokbok (den med orange rygg, skyddsomslaget är borta sedan länge). Morotskakan var en stående favorit. Carl Butlers kokbok innehåller receptet på min barndoms älsklingsrätt, kyckling i sötsur sås. Nu för tiden byter jag ut kycklingen mot qornfileer. Kärlek, oliver och timjan är en annan bra kokbok från Anna & Fanny Bergström. Sen är det lite kokböcker vi har fått i present och lite annat smått och gott.

Udda bok
the vegetable bok

Det här är en udda kokbokssamling som jag fick i present härom året. Jag har aldrig använt den men jag kan inte riktigt förmå mig att skiljas från den än.

Frågan är, är det någon kokbok jag saknar?

7 kommentarer:

  1. Ha ha, jag tror nog att du klarar dig rätt långt med de böcker du har. Jag upptäckte att jag i alla fall har 3 av böckerna på top 5-listan, de rutiga och Annas såklart.

    Här blandas också bokrecept med urklippta. Den bok som används flitigast är annars Vår wokbok av Nergård och Villner Gyllenram, men många recept har du säkert redan om du gillar wok. Där finns Nasi Goreng, Chop Suey, kyckling med bambuskott, strimlad biff med äpple och currysås samt dagens lunch som var indonesiskt köttfräs.

    Det svåra med att leta recept är ju att hitta de där klockrena. En hel del får jag plocka bort då jag inte äter/tål paprika och majs, så då försvinner ju en del sydamerikansk mat.

    SvaraRadera
  2. Två av de här böckerna tror jag är riktiga höjdare :)

    http://animalrights.se/shop/shop.asp?kat=B%F6cker&UndKat=28

    Författaren till Vegania ligger bakom en hel del av Hagabions (i Göteborg) rätter, om jag inte missförstått.

    Vego Deluxe är just lyxig vegomat. Kan vara kul att inspireras av när vegomat känns för mycket groddar och morötter. Den nyare vegomaten är ju inte alls sådan. Mmmm :)

    SvaraRadera
  3. - Wok är ok men jag äter det hellre ute, det blir aldrig lika gott härhemma. Jag tror att man måste ha gasspis för att det skall bli tillräckligt varm snabbt.
    Liv - Vegokokböckerna skall jag kolla in!

    SvaraRadera
  4. Spännande att se dina kokböcker. Men varför har Lallerstet gjort en bok om fiskbullar?

    Jag är inte vegetarian, men äter gärna vegetariskt. Jag har lånat "Snabblagat vegetariskt" av Eva Strand på biblioteket flera gånger. Den gillar jag så jag måste nog skaffa mig en egen snart.

    SvaraRadera
  5. Oj, det var ett oväntat "överdåd" hos dig - härligt att vi alla har våra små hamstergener här och var. Själv håller jag på att trilla dit ordentligt på bakböcker och Bröd från Brunkebergsbageri har imponerat och inspirerat mest hittills.

    SvaraRadera
  6. Mimmi - ja ändå ha rjag inte reflekterat över att jag har så många tidugare. De allra flesta används flitigt. Jag brukar ställa den jag senast använt längst till vänster i hyllan, på så sätt ser jag lättare vilka som används ofta och vilka som riskerar att ryka vid nästa gallring.

    SvaraRadera
  7. Min absoluta favorit saknas, Vår kokbok, en livlina i köket.

    Vår kokbok samt Annas mat, med dessa klarar jag mig ialla väder.

    Elinor

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin