måndag 19 juli 2010

Bokonsdag - Ät och njut med Slow food

Ät och njut med Slow food!

Under semestern ägnar jag gärna lite extra tid åt maten. Luncherna är oftast av det enklare slaget men det blir gärna lite slow food inspirerade måltider när det gäller middagarna. Rörelsen Slow Food grundades i Italien 1986 och har idag över 100.000 medlemmar över hela världen. För ett tag sedan lånade jag Ät och njut med Slow Food och Slow food - gott rent & rättvist. Jag börjar med att recensera Barsottis bok.

Ät och njut med Slow Food
Slow food handlar om njutning och om att återupprätta måltiden. Ät och njut med Slow Food
är en ganska teoretisk och filosoferande kokbok men innehåller ändå över 70 "läckra och lättlagade matrecept", med inspiration från Italien, Frankrike, Spanien och även Sverige. Carlo Barsotti har komponerat en rad lustfyllda måltider för vardag, helg och fest. Varje måltid innehåller även en eller flera dryckesrekomendationer. Ofta ges även specifika instruktioner på vilket varumärke som ska inhandlas ("färska iranska dadlar av märket Gröna Palmen" eller "färsk ravioli, fylld med ricotta och spenat av märket RANA")
Boken inleds men författarens resonemang kring varför barn inte ska få speciell barnmat utan bör lära sig äta vanlig mat. Jag håller helt med men ibland orkar man inte alltid ta striden utan väljer man gärna något från barnmenyn för att de ska äta något alls...

Några av mina favoritvardagsmåltider ur boken är:

  • sardiner med kapris, följt av torskfilé på olivbädd
  • fettunta (vitlöksbröd) följt av friterad strömming
  • risotto på Karlj Johansvamp följt av taleggio med päron
  • tomatbruschetta följt av savoyålssoppa. I vår familj äter vi alltid soppa på tisdagar och savoykålssoppan ser jag fram emot att prova till hösten.
Helgmåtiderna består av 3 eller fler rätter, de flesta innehåller dock kött. Festmåltiderna består av ännu fler rätter och en av tre består av fisk- och skaldjur . Men jag antar att man kan improvisera och kombinera rätterna annorlunda m man känner för det. De allra flesta rätterna är inte speciellt komplicerade och instruktionerna är enkla.

Om författaren

Carlo Barsotti kom till Sverige 1968. Han är författare, regissör och skådespelare. Han har skrivit böckerna “Ät och njut med Slow Food” (Hansson och Lundvall Förlag, 2003), med förord av Carlo Petrini samt “Drick och njut med Slowine” (Carlssons Förlag, 2008), med förord av Dario Fo och håller föreläsningar inom ämnet Slow Food.



På onsdag recenserar jag Carlo Petrinis Slow food - gott rent & rättvist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin