torsdag 16 september 2010

Besök i Borlänge

Miljödag

I går tog jag morgontåget mot Borlänge för att prata på deras miljö- och klimatdag, ”Naturen har vi bara till låns.

Myrorna, Örebro

När jag bytte tåg i Örebro såg jag att det låg en Myrornabutik tvärs över gatan. Affären visade sig vara väldigt stor och välsorterad. Jag fyndade tre pocketböcker på engelska för 35 kronor, perfekt!

100915 029

En av programpunkterna var Unni Öhman från Borlänge kommun som pratade om GMO. Efter föreläsningen passade jag på att känna henne på pulsen och fråga vad allmänheten egentligen tycker om GMO. Enligt henne är folk i Borlänge förhållandevis intresserade och kunniga vad det gäller GMO. Kommunen satsar också mycket på få kommuninnvånarna att välja ekologisk mat och mäter bland annat försäljningen av ekomjölk varje år respektive ekobananer var tredje år.

Textilt återbruk

Malin Lindström höll i en workshop om textilt återbruk. Hon har även gett ut en bok med samma namn (recension kommer). Jag pysslade ihop en liten väska till min Blackberry

Därefter pratade Birgtita Rasmusson om sin bok Släng inte maten som jag skrev om förra vintern. Enligt henne slängs var 3 matkasse vilket är ett enormt slöseri vad det gäller resurser.

Modevisning

Did u give the world some love today babe?, en ekoreko butik i Falun ordnande modevisning. Bor du i Falun så vill jag tipsa om deras föreläsningskvällar i samarbete med Studiefrämjandet.

Kvällen avslutades med ett framträdande av duon Mats Höjer och Sölve Olofson men då var jag tvungen att gå för hinna med tåget till Hallsberg.

Bulle

I servicekupén såldes supergoda kanelbullar från Saffran och kummin, ett surdegsbageri i Säter. Eftersom jag inte kom längre än till Hallsberg så sent på kvällen fick jag övernatta i Hallsberg på hotell Stinsen och åka vidare nästa morgon.

3 kommentarer:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin