fredag 10 september 2010

Gästinlägg: Torpardrömmar

Autumn evening in Sweden

Bild: med tillstånd/with permission from Dan Wiklund

För tillfället befinner jag mig på resande fot och istället för det vanliga inlägget blir det ett gästinlägg. Det här inlägget kommer från en anonym och var urprungligen en kommentar på Susannes gästinlägg: "När bara en vill leva enkelt". Jag tyckte att kommentaren var så bra att den förtjänade att bli läst av flera!


Jag har samma problem som Susanne men i mitt fall är det min fru som vill leva i "ekorrhjulet". Eller rättare sagt hon vill ha lyx, men samtidigt vill hon jobba så lite som möjligt. :)

Vi var också normala och ganska lika när vi träffades för 25+ år sedan. Vi ville bo inne i storstan men letade efter ett torp på landet. På den tiden var hon intresserad av att odla egna grönsaker.

Idag bor vi en stor, fin och dyr villa i stan. Kostar multum i uppvärmning och alla prylar som skall köpas och underhållas.

För några år sedan köpte vi ett torp. Men då hade frun tröttnat på att odla, leva enkelt och sådant. Men hos mig hade intresset för det enkla livet, självförsörjning och sådant växt sig allt starkare. Jag "fick" köpa torpet men frugan gjorde klart att hon inte skulle lägga två strån i kors med upprustning. Möjligen när det var dags att inreda med gardiner och sånt någon gång i framtiden (huset behöver mycket renovering och modernisering innan det blir riktigt mysigt, även om det är fullt beboeligt redan idag).

Idag är det jag som tjuvar till mig någon dag eller två per månad för att jobba på torpet. Men frugan håller mig mest sysselsatt med att jobba med lyxhuset i storstan.

Det är oerhört ledsamt egentligen. Jag vill helst bygga ett nytt hus, parallellt med det gamla torpet på landet. Ett hus som skall vara i samklang med naturen; solvärme och solenergi att driva kyl/frys och lite belysning. Egna odlingar med grönsaker och fruktträd. Höns och några julegrisar. Kanske en get eller två som kan hålla borta sly och annat. Sylta, safta och torka svamp och frukt. Byta med andra "bönder". Leva det enkla livet.

Ditt och mitt mål är mycket lika; men utgångspunkterna skiljer sig något. Det är inte omsorgen om "den stora" miljön som driver mig; utan enbart önskan om att vara självförsörjande och leva "off-the-grid" och utan lån eller beroende av stat/kommun eller liknande. Skulle t.ex. gärna se alternativa betalningsmedel - t.ex. "arbetspoäng" a'la LETS.

Vet inte hur det kommer att gå för min fru och mig i framtiden. Hon vill resa och uppleva mer av den stora världen. Jag vill utforska den "lilla världen". Hennes intressen förutsätter mer lönearbete. Mina intressen innebär mindre lönearbete. Det går inte ihop.

3 kommentarer:

  1. Så bra skrivet, och jag anar att det ser ut så i många förhållanden. Själv är jag en form av skogstorpare, men jobbar också, men hoppas på att det självförsörjande livet kan innebära att jag kan skära ner på lönearbetet.

    Inledningsvis är det kostsamt att bygga upp ett ekologiskt kretsloppssystem, begriper inte varför man motarbetas från kommuner och dylikt, när det gäller t ex sophämntning (får möjligen ihop en halv påse i månaden).

    Trevlig resa! :-D

    SvaraRadera
  2. Tack för ett mycket bra inlägg, jag är lyckligt lottad som lever med någon som tänker ungefär som jag i dessa frågor....förstår att detta måste vara svårt!

    SvaraRadera
  3. Tänker ibland på hur det gick för dig, blev berörd. Hoppas dina önskningar gick i uppfyllelse.EMK

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin