söndag 19 september 2010

På resande fot: New York

Nu har det gått drygt en och en halv vecka sedan jag kom tillbaka från New York. Det var en maxad vecka full med upplevelser och intryck! Jag åkte tillsammans med min mamma som fyllde 60 år och målet var att hinna se, göra, smaka på och uppleva så mycket som möjligt.

NYC 150

Klassisk sightseeing
Eftersom det var första gången vi besökte New York fanns det en massa turistsaker som vi ville se. Vi tog en sväng förbi frihetsgudinnan men gick inte i land utan satsade på Ellis Island istället.
Vi var uppe Empire State building tidigt på morgonen och Top of the Rocks på kvällen. Andra "måsten" som vi kunde bocka av var Central park, Rockefeller plaza, Grand central station, Strawberry fields, Chinatown, Wall street, Ground zero m.m

Highline

En av de bästa upplevelserna var promenaden längs the Highline, en nedlagd tågbana längs Manhattan som numera fungerar som en upphöjd park sedan ett år tillbaka. Här kan du läsa en intressant uppsats om the Highline, skriven av två svenska landskapsarkitektstudenter.

the River café

Själva födelsedagsfirandet blev också mycket lyckat med snabbfärja till Dumbo (Down Under the Manhattan Bridge Overpass), middag på River café (där middagsunderhållningen bland annat bestod av ett romantiskt frieri vid bordet brevid). Efter middagen avslutade vi kvällen med en kvällspromenad över Brooklynbron. Vid 10-tiden på kvällen var det 26 grader varmt...

S5030907

Mat
Det är billigt att äta ute i USA och det fanns mycket god mat överallt! Vi ville naturligtvis äta New York style cheesecake men även donuts, ostron på Oyster bar, bagels, mexikansk mat m.m. Annat vi gjorde var att köpa med oss kinamat till hotellrummet men vi blev lite besvikna över att man inte fick typiska fyrkantiga take-away kartonger. Våra cupcakes från Magnolia bakery var också finare än vad de var goda (väldigt söta).


Flatiron

Eftersom vi gillar hus tittade vi på Flatiron building och ett flertal andra arkitekturhistoriskt intressanta byggnader. Dessutom besökte vi en massa konstmuseer. Bäst var Moma och bambuinstallationen på Metropolitan museum of arts takterass.

Lunchbag

Shopping
Som väntat blev det inte så mycket shopping men jag slog i alla fall till på en kamera. Jag tar en hel del bilder och kände att jag ville ha en lite bättre kamera. Det blev en Nikon D3000 som inhandlades på B&H Photo vilket bara det var en upplevelse!
Jag köpte lite smarta saker som jag ser fram emot att använda, bland annat lunchväskan ovan och smarta lunchskins, återanvändningsbara påsar som man har sina smörgåsar i. Sen köpte jag en tvål och en burk kryddor, något som intresserade samtlig säkerhetspersonal på hemvägen. Förmodligen påminde formen ock tjockleken om sprängdeg :-)

Rockerfeller Plaza

Packningen fungerade också väldigt bra. Möjligtvis hade jag kunnat lämna någon tunika hemma. Dessutom var min röda handväska (bilden ovan) lite för liten för kamera, guidebok etc och min gröna väska lite för stor men det löste vi med att köpa en shoppingkasse av tyg på MOMA. Det var väldigt skönt att bara resa med handbagage men på hemvägen fyllde jag min medhavda extraväska men smutstvätt och annat som jag kunde avvara medan jag fortsatte mot Stockholm, och checkade in den. jag vet inte om det berodde på att vi var hela 50 min tidiga när vi landade i Bryssel men inga väskor försvann på vägen!

Mer
Fler NYC-bilder hittar du här! Jag satte även ihop en Spotifyplaylist med New Yorktema som du kan lyssna på här.

2 kommentarer:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin