onsdag 20 oktober 2010

Bokonsdag: Skilda på låtsas

Skilda på låtsas

Ursprungligen fick jag tips om den här boken via Jörgen Larssons tidsmail (som numera har blivit en blogg). ”Skilda på låtsas – istället för skilsmässa” av Kristina Haggård handlar om en metod att få ihop livet för stressade heltidsarbetande föräldrar. Boken vill ge ett konkret recept, ett schema, på hur man kan göra för att hitta tillbaka till ett lyckligt äktenskap, fyllt med glädje, gemenskap, ork och lust. Och tid. Ett recept på ett sätt att få tid till både familjen, arbetet, vännerna, fritiden, träningen och mycket mer.
Metoden går helt kort ut på att man lever som om man vore ensamstående förälder, dvs man tar huvudansvaret för hem och barn varannan vecka. Det innebär att det dagliga livet mer eller mindre schemaläggs men att det även finns tid för att "ge parrelationen näring".

När jag först läste igenom boken tyckte jag att den var mycket märklig. Men sen har jag diskuterat den med min och andra vänner och bekanta och kanske mer vant mig vid innehållet. Jag har fått påminna mig om att boken är skriven under förutsättningen - antingen får vi ihop vårt liv på nåt vänster eller så skiljer vi oss. För mig som inte lever under samma premisser kan den här metoden te sig en smula drastisk. Men jämfört med skilsmässa är den naturligtvis inte så dramatiskt.

Jag är inte heller säker på att den passar alla familjer, vi skulle t. ex ha väldigt svårt att planera vårt liv på samma sätt, vi har också ett behov av att kunna dela på oss och barnen, exempelvis vid olika fritidsaktiviteter.
Men den kritik jag främst har är bokens kärnbudskap, att man kan och ska ha allt! Jag tror inte att man kan få allt hela tiden - eller snarare att det nog finns tid för allt men inte samtidigt. Det blir ett tufft livspusslande om man ska få in heltidsarbete, småbarn, ett aktivt socialt liv, ett passionerat äktenskap, hängivet föräldraskap, hobbies etc. Framför allt blir det svårt om bägge vill ha allt - samtidigt...

Men boken innehåller ändå en hel del tänkvärt om tidsplanering och om hur man håller liv i sitt äktenskap etc. Läs den och diskutera med din partner eller dina vänner! Kanske får du inspiraiton att förändra något i ditt liv!

Boktips!
Är du intresserad av frågor kring hur man får ihop ett fungerande familjeliv? Jag har tidigare recenserat böcker som Familjens projektledare säger upp sig av Gunilla Bergensten, How she really does it av Wendy Sachs, I don't know how she does it av Allison Pearson, Skriet från kärnfamiljen av av Rebecka Edgren Aldén och Tinni Ernsjöö Rappe och Växla ner av Karin Lilja.

Mer
Sydsvenskan har flera läsvärda artiklar under rubriken In på livet. Många artiklar om handlar om familjen och det berömda livspusslet.
Mellan hägg och panik

2 kommentarer:

  1. Låter som sagt lite extremt men jag tror inte man ska underskatta en tydlig uppdelning av ansvar om det sen är veckovis, dagsvis eller per syssla så är det viktigt att man vet vad var och en i famlijen tar ansvar för så att man kan inte behöver stressa över allt. Det är som du säger också mycket viktigt att prioritera "du kan få vad du vill men inte allt du vill" är en bra premiss för att planera både tid och pengar i sitt liv.

    / Oskar

    SvaraRadera
  2. trodde du menade sån där ekonomisk skilsmässa, som folk gör för ekonomins skull..

    Klart att man inte ska skilja sej för lätt.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin