söndag 21 november 2010

Din sopa!

Din sopa

I lördags morse köpte jag mig ett regionen runt kort och satte mig på tåget till Mariestad för att prata om köpstopp på temadagen "Din sopa - i vår värld". Dagen inleddes med en presentation av vinnarna i Mariestad och Gullspångs kommuners personaltävling Avfallsminimering på din arbetsplats. Det vinnande förslaget fokuserade på matavfallsminimering i förskolan. Ett annat förslag var att dubbelsidig utskrift skulle vara grundinställningen på kommunens datorer. Smart!

Avfall

David Holmström från Profu pratade avfallsminimering, både ur ett historiskt perspektiv och vad man kan göra själv.
Jag fick möjlighet att ställa lite frågor om något som jag har funderat på ett längre tag, nämligen hur pass effektivt fjärrvärme är ur avfallssynpunkt. Till min stora förvåning fick jag reda på att eftersom deponi är det absolut sämsta sättet att ta hand om avfall så är det ur miljösynpunkt bättre att importera sopor från hela Europa (t.om så långt bort som Egypten) och bränna dem i Sverige eftersom man dessutom kan värma upp hus. Om man däremot bara ser på fjärrvärme ur energi- och uppvärmningssynpunkt är det dock inte det allra hållbaraste av system.

Boktips

I foajen kunde man få boktips, skräppyssla, ställa frågor om energilampor och annat. Jag passade på att prata med Leif Svärdh som driver Svärds Möbeltapetsering. Hans företag ägnar sig åt omklädsel av äldre och antika möbler men även av reparation av nyare möbler. Ett av hans ledord är att kvalitet alltid är värd att föra vidare. Jag frågade om det gick trender i möbletyger och vilka typer av kunder han hade. Intressant nog berättade han att allt fler kunder är yngre personer som handlar billiga möbler på 2nd hand och som sedan lägger pengarna på att reparera och klä om dem. Många har också ärvt möbler som de vill reparera och klä om. vad gäller trender så är ylletyger i svart, mullvad, ljust- eller mörkt grått populärt (som man kan se på mina stolar som jag klädde om förra året). Även konstskinn (det som förr kallades för galon) är populärt och finns numera i en mängd olika färger och mönster.

Efter föreläsningen tog jag med David Holmström och åt en trevlig lunch på Kingfisher (den restaurang som enligt uppgift hade godast vegetarisk mat i Mariestad). Sen tog vi Kinnekulletåget tillbaka till Göteborg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin