onsdag 2 februari 2011

Om läsning

Bokhylla

Ett av mina största intressen är böcker och läsning. Jag läser mycket facklitteratur men även en hel del skönlitteratur. Rätt mycket skräplitteratur också för att det är avkopplande.
Jag ägnar dessutom en hel del tid på inte bara åt läsning utan också åt att hålla reda på vilka böcker jag har läst och inte minst vilka jag vill läsa i framtiden. Det kanske märks att jag arbetar som bibliotekarie...
I slutet av 2009 började jag föra läsdagbok eftersom jag ville se hur många böcker jag egentligen läste. Det blev en hel del böcker... Just nu läser jag bland annat Hemmafru 2.0 som jag planerar att recensera här på bloggen nästa vecka, men jag håller även på med Affluenza, Leo Babautas the Power of Less och One day av David Nicholls. I läskön står "Ett rikt liv" (recenseras på bloggen i februari), Vagabonding : an uncommon guide to the art of long-term world travel av Rolf Potts, danska succeboken Kärnfrisk familj : så gör du! och Mortal remains av Kathy Reichs.

Eftersom jag ogärna köper böcker om jag inte vet att jag kommer att läsa om så bevakar jag nyinköpta böcker på biblioteket. Jag gör även en hel del inköpsförslag. Om det är en bok som jag vill läsa så försöker jag i första hand att låna den från biblioteket och/eller lägga upp den på min önskelista på Bookmooch. Min reservationslista på biblioteket (man får bara ha 10 st) är ständigt fyllda så nu har jag annekterat mannens kort också. Mycket praktiskt :-)
Det händer att jag köper böcker men det är övervägande begagnade böcker (på exempelvis Bokbörsen) och/eller sådana som jag vet att jag kan bli av med på Bookmooch alternativt fackböcker som jag först lånat på biblioteket för att se om de är bra.

Vet du inte vad du ska läsa?
Jag får de flesta av mina boktips från Bookmooch. Jag kollar helt enkelt igenom andra personers önskelistor, framför allt de som moochar från mig och som kan förväntas ha liknande smak.
Jag följer också många bloggar och får en hel del boktips därifrån. Det behöver inte nödvändigtvis vara bokbloggar, det kan vara allt ifrån miljöbloggar till privata bloggar.
Ett annat tips är att prova literature-map! Den är väldigt enkel att använda. Tipset på literature-map fick jag för övrigt från en biblioteksblogg - varför inte kolla om ditt bibliotek bloggar?
Har du väl sökt upp en bok på Amazon får rekommendationer på liknande böcker men man kan även se böcker som ofta köps tillsammans och vad andra kunder har köpt. Också väldigt användbart om man lider av bokbrist!

Vad läser du just nu? Vad vill du att jag recenserar på bloggen?

3 kommentarer:

  1. Själv är jag med i en bokcirkel och vi har träffar ungefär var 6:e vecka hemma hos varandra. Vid dessa träffar lagar vi någon soppa så vi kallar bokcirkeln för boksoppa. Den som har träffen hemma hos sig har bestämt bok som vi ska ha läst till det tillfället. Vi läser enbart pocketböcker då dessa är billiga i inköp och lätta att lämna vidare när man är klar (om man vill det).
    Jag har precis läst norwegian wood, i det tysta och har just börjat på jesper juuls ditt kompetenta barn.

    Jag undrar hur fort du läser?

    SvaraRadera
  2. Norwegian wood känner jag inte till, den får jag kolla upp. Jag läser förhållandevis snabbt vilket är ett problem när man ska åka på semester. Jag får inte plats med tillräckligt mycket böcker för att räcka hela semestern :-)

    SvaraRadera
  3. Jag skulle verkligen behöva låna fler böcker på biblioteket istället för att köpa dem, men.... jag älskar böcker och tycker på nåt sätt om när de är Mina!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin