tisdag 22 mars 2011

Cykeltisdag: cykelkläder


Kostymcykling på hög nivå

Inför sommarens utmaning då jag ska cykla från Köpenhamn till Berlin tillsammans med ett hundratal andra bibliotekarier så har jag investerat i två par cykelbyxor. Sitter man på sin cykel i över en timme så blir man lätt lite öm i de nedre regionerna. Skall man sitta på en cykel och trampa sig fram 65 mil på en vecka behövs det rejäl padding. Jag har även bytt upp mig på hjälmfronten eftersom min gamla från IKEA Family hade spruckit.
Annars har jag hittills klarat mig med vanliga träningskläder. Men samtidigt finns det helt klart en rad fördelar med speciella cykelkläder, kavajcykling i alla ära men i vårt ofta blöta och kalla klimat vill man gärna hålla sig torr och varm, inifrån och ut. Detta bär särskilt viktigt om man t. ex cykelpendlar. De flesta cykelkläder har dessutom en anpassad passform för att t. ex inte glipa i ryggen eller trassla in sig i kedjan.

Vill man ha kläder lämpliga för cykling (högsta mode i år för övrigt) men som ändå inte ser ut som sportiga cykelkläder (tänkt tight, glansigt & i och neonfärger) kan man titta på Raphas grejer. Andra märken är Loeka (ett märke för tjejer som finns att köpa från bl a chainreactioncycles.com) och Madison som har baggy shorts m.m. För den konservativt klädde kan jag tipsa om Londonföretaget Dashing Tweeds som producerar kläder i materialet Lumatwill, ett tweedvävt ullmaterial med reflekterande trådar.


Använder du speciella cykelkläder eller cyklar du i kostym?

Mer
Stiliga cyklister i Köpenhamn
Two-Wheeled Tribes, Cyclists in New York
Emil aka Uttramparen har en del fiffiga tips på billig och smart cykelutrustning m.m. Han är även bra på att laga saker.

3 kommentarer:

  1. Oj så intressant med Berlin-cykelresan, verkligen kul koncept som skulle kunna importeras till Sverige. Cykla Göteborg till Köpenhamn kanske?

    SvaraRadera
  2. Hey Ann-Christin, really nice post. As I've started to cycle only now after a break of 5 years, I don't have any special clothes for cycling. I really hope on my endurance during this trip. See you soon! :)

    SvaraRadera
  3. I usually sweat so much so I've switched to dri fit material. But I guess I could go slower and make do with regular clothes :-)

    See you soon Dace!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin