torsdag 10 mars 2011

Sportlov i Stockholm

Stockholm

Under sportlovsveckan tog dottern och jag tåget huvudstaden för lite sportlovsfirande. Det var en mamma -dotter resa (att jfr med mamma-sonresan till Östersund i höstas). För att upptäcka lite nya områden bokade vi in oss på Zinkendamms vandrarhem. Att det dessutom blev både billigare och mer praktiskt än att bo på hotell var en bonus!

Vi åkte upp redan på onsdagförmiddagen och trots att trasiga tågtoaletter, korgupphängning som var ur funktion och förseningar gick resan bra. Min bror mötte upp vid Spottkoppen och vi fortsatte ut till hans lägenhet.
På torsdagen var jag på kurs medan dottern bakade chokladbollar och tittade på film med sin barnvakt. På eftermiddagen handlade vi pysselsaker på Fridhemsplan och hälsade på familj i Bromma.
Fredagen inleddes med fika på Drop coffee, ett trevligt ställe där man bland annat kan stöta på webbentreprenörer som Ted Valentin.

janfeb 024

Resten av dagen ägnades åt Junibacken, Nordiska muséet och Sjöhistoriska. De två sistnämnda museerna har roliga barnutrymmen och det var inte alls lika mycket folk som på smått hysteriska Junibacken. Jag fick kolla lite snabbt på Sopor! - en intressant utställning på Nordiska muséet men annars ägnade vi mest tid i muséets "lekstuga", ett veritablet leklandskap där man kunde prova på hur det vara att leva som förr i tiden. Vi avslutade dagen med ett besök på Medelhavsmuséet och en fika på Bagdad café.

Middag intogs på Seyhmus vegetariska restaurang, endast 7 min promenad från vandrarhemmet. Supergod buffée för 110 kr (vuxna)! Sen var det Let's dance och fredagsmys på rummet.

Stadsmissionen
På lördagen tog vi en snabb sväng till Liljeholmsgallerian för att besöka Stockholms Stadsmissions Second handbutik. Vi ville kolla in den fräscha butiken men även Mats Aldéns installation med 3 fåtöljer i olika material där han gestaltar sina tankar kring konsumtion och intution. Vi besökte en mysig leksaksbutik i Gamla stan som vi hade sett dagen innan och tittade på vaktavlösningen vid slottet. Det var väldigt kallt så vi tog en sväng på dansmuseet för att värma oss och titta på Anna Duncan utställningen. Resten av museet var tyvärr stängt.
Dagens huvudattraktion var ett biobesök, Trassel i 3D på Rigoletto. Vi hade fått ett tips om en jättestor godisaffär vid Hötorgets tunnelbanestation där vi handlade biogodis. Trots allt snask blev det ett återbesök på Macho Texmex där dottern klämde dagens andra miniburrito. Själv köpte jag med mig en riktigt god vegetarisk sushi från Panda sushi på Hornsgatan.
På kvällen kollade vi in melodifestivalen på rummet.
På söndagen hade vi köpt biljetter till Terrakottaarmén. Vi hade grundat med varm choklad innan men det var ändå väldigt kallt att stå i kö i -20. Trots allt var det helt klart värt kylan att få se terrakottaarmen. Själva bergrummet var också rätt imponerande även om dörrarna hade fryst igen när vi skulle gå. Efteråt fick vi värma oss lite inne på Östasiatiska muséet som har blivit betydligt mer barnvänligt de senaste åren. Sen åt vi lunch på Wagamama innan det var dags att ta tåget hem till Göteborg igen.