torsdag 17 mars 2011

Tidsanvändning del 3 - var tar tiden vägen?

Every year is getting shorter, never seem to find the time

Every year is getting shorter, never seem to find the time
Plans that either come to naught or half a page of scribbled lines
Hanging on in quiet desperation is the english way
The time is gone, the song is over, thought I’d something more to say

Pink Floyd - Time


Bild: monkeyc.net

Tidigare har jag bloggat om två tips på övningar för att få koll på tiden. Det första var att skapa ett tidshjul och den andra att ta en närmare titt på var din tid tar vägen genom en tidsstudie. Nu är det dags att jämföra bägge uppgifterna. Stämde de överens eller uppfattade du din tid på ett sätt medan du i själva verket ägnade tiden åt helt andra saker?

Planen var att diskutera de här två uppgifterna i Timeshiftersgruppen och sedan blogga om dem men träffen blev inställd på grund av sjukdom. Jag gjorde uppgifterna själv och jämfört med när jag gjorde övningen för två år sedan har jag tagit mig mer tid för träning vilket var ett mål. Jag insåg att träningen faktiskt tog mer tid än jag trodde och jag nog tog den tiden från min "datortid". Jag undrar hur jag hinner med att blogga egentligen. Jag insåg också att det tar en hel del tid att sköta ett hushåll, disk, tvätt, städning, bankärenden tar en hel del tid om man räknar ihop timmarna.

Annat att fundera på
Hur ser fördelningen ut idag?
Är du nöjd med ditt hjul?
Är det någonting som tar mer tid än du önskar?
Är det någonting som du skulle vilja ge mer tid?
Vilka är dina tidstjuvar?
Är det något som saknas?
Hur skulle du vilja att fördelningen ser ut?

Ny uppgift
Kryssa för tre saker som du skulle vilja ägna mer respektive mindre tid åt. Fundera sedan på tre sätt att nå dit!

Fick du några aha-upplevelser när du gjorde övningarna?

1 kommentar:

  1. intressant inlägg! fick mig att fundera...

    Tror många inte tänker så, hur viktigt det är att själv välja hur man vill spendera sin tid...

    Jag har alltid prioriterat att sova för annars fungerar inte jag, nu som nybliven mamma betyder det att jag försöker sova när bebisen sover men även att det inte blir så mycket gjort;)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin