torsdag 21 juli 2011

På besök i Maud Olofssons garderob

Maud Olofsson helfigur

Bilder: centerbilder

När garderoben behöver påfyllning går Maud Olofsson ofta till en skräddare som hon anlitat i så många år att skräddaren ”kan garderoben”. Kläder sys upp eller så ändras redan befintliga plagg.
I SvD:s sommarserie "In i garderoben" har Sofia Hedström intervjuat avgående partiledaren och näringsministern Maud Olofsson. Fokus låg inte på SAAB affären eller hennes år som partiledare utan handlade istället om hennes förhållande till mode och kläder.
Man kan tycka vad man vill om hennes personliga stil ("sportig dam") men jag gillar hennes inställning till kläder och mode, "Återanvänd plagg och bejaka din egen stil".


"Jag gör för det mesta medvetna val och försöker bära svenskt"
Vad det gäller kläder och accessoarer så lyfter hon gärna fram lokala hantverkare som hon träffar när hon är ute och reser i tjänsten men försöker också att stödja den svenska textilindustrin. I SvD artikeln nämner Maud kläder som samtalsöppnare i det politiska rummet och vill man läsa mer om stil och politik kan jag rekommendera boken med samma namn av Barbro Hedwall och Göran Greider. "Stil & politik" handlar om politikers kläder, men även om mode och politik i vidare bemärkelse. Göran Greiders diskuterar naturligtvis klassperspektivet men tar även upp en viss konsumtionskritik av modeindustrin som sweatshops, slit- och slängkultur och miljöpåverkan.

Mer
Hon gör Mauds kläder
Barbro Hedvall och Göran Greider: "Stil & politik"

3 kommentarer:

  1. Hej Ann-Christin!
    Jag har läst din bok och din blogg. Jag är nu helt inne på att även jag ha köpstopp. Jag kommer att ha ett halvårs köpstopp och börjar den 1:a augusti. Jag har funderat på varför jag vill ha köpstopp. Vad är det som lockar!
    det här har jag kommit fram till:
    1. Jag tycker att konsumtionen i samhället har blivit galen. Jag kan må fysiskt dåligt av att gå in i affärer.
    2. Jag gillar idén att ta hand om det man har.
    3. Jag vill ta reda på hurjag hanterar ett köpstopp rent personligen. Vilka påhittade (och verkliga) behov har när det gäller shopping? Hur kommer jag att reagera på ett köpstopp? Jag ser fram emot nya insikter.
    4. Miljön. Jag vill göra något aktivt för vår jord.

    Jag kommer att fortsätta läsa din blogg och jag får låna om din bok på biblioteket. Tack för att du delade med dig av ditt köpstopp.
    Själv kommer jag att blogga om mitt köpstopp (och gör redan nu). Om du skulle vara intresserad.
    http://aterbrukarn.blogspot.com/

    Kram från Soli, bor i Stockholmstrakten

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Intressant inlägg - som alltid!
    Blogghälsningar
    Classier Corn

    SvaraRadera
  3. Det ska bli intressant att följa ditt köpstopp Soli!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin