tisdag 24 januari 2012

Gästinlägg: Att handla rätt när man handlar – det är inte så lätt…

Konsumtion 191

Bild: Peter Karlén  

Förra veckan gästbloggade Karin om boken Nedkopplad. Idag handlar det om att handla rätt...

I går handlade jag i stans största köpcentrum. Jag har blivit medlem i en kedja för kroppsprodukter och får billiga månadserbjudanden som jag oftast struntar i. men nu behövde jag läppbalsam/cerat eller vad man nu kallar det och slog till på två för 29 kr. De var ganska små men förpackade i skruvhylsa i plast och försedda med vacker(?) bild. Som extrapresent fick jag två pennor. Hur är det möjligt att det är så billigt? Det undrar jag varje gång jag handlar i den affären (som alltid har flera expediter som glatt slår in billiga varor för under 100kr och varje gång lämnar med något extra, so mina pennor). Är affären täckmantel för någon skum ekonomisk verksamhet eller??

Yngste sonen behövde en kostym i somras. Eftersom han fortfarande växer var det ingen idé att satsa på god kvalitet. Det blev en kostym från den stora, billiga herrkedjan för 999kr. Kostymen var snygg och satt bra. Examensfesten blev lyckad. Jag stod åter där med min undran om hur det kan vara så billigt? Här kan jag dock lätt se för mig hur fattiga arbetaresitter och syr under hemska förhållanden på andra sidan jorden. Jag kan också tänka mig den miljöförstöring som kemikalierna i textilindustrin skapar (mycket långt från min älskade skog och sjö…).

Jag gör inte alltid sådana här val. När det gäller elapparater handlar jag helt annorlunda. Vår kaffebryggare hade börjat läcka och behövde bytas. Eftersom vi har en bra elaffär med himla bra service i ”min förort” så går jag alltid dit. Jag kom ut med en dyraste apparaten för över 2000 kr, med över 5 års garanti och förhoppningsvis av god kvalitet och tillverkad under schyssta förhållanden.

Jag tycker det är svårt att vara konsekvent som konsument. Min huvudregel är att låta bli att handla om jag absolut inte behöver saken/plagget i fråga. Om det går att handla begagnat så gör jag helst det. Om inte så beter jag mig så olika som i exemplen ovan. Hur tänker du när du
handlar?

Karin

7 kommentarer:

  1. Jag tror att det viktigaste är att man gör så gott man kan. Dels har människor olika ekonomiska förutsättningar, dels kanske ens storlek inte finns i andrahandsaffärer som man har letat i. Ibland är tillgängligheten också viktig.
    Finns det en affär runt hörnet kanske det är bättre att stödja den (stora partier som forslas till samma plats, där folk sedan kan gå och handla dem och bära hem dem = mindre utsläpp).
    Otroligt svårt, man får följa samvetet och plånboken och i bästa fall kan man kombinera båda.

    SvaraRadera
  2. Som du ungefär. Även om jag alltid vill vara klok och gynna den lilla butiken, köpa kvalitet, ekologiskt, närodlat, schysst framställt och allt vad det är så blir det definitivt inte alltid så. Tyvärr. Bara att erkänna. Får se vad mitt 2012 bär med sig då det skall bli begagnat, återanvänt och egentillverkat för hela slanten. Och "riktigt" hantverk om det skall vara nåt nytt alls.

    SvaraRadera
  3. suck, vilken tid det tar att handla: kolla datum, pris, innehåll, även om vi inte är allergiska, vill man inte äta vad som helst...

    Och dom som gör sönder förpackningar i affären, kramar sönder päron och klämmer på brödet... Tror dom att varorna blir billigare???

    SvaraRadera
  4. Jag hade ett osunt förhållande till handlande men jag jobbar på att bli bättre och välja saker av högre kvalité.

    Jag försöker även att aktivt välja det miljövänligare alternativet, ska jag ha mjölk väljer jag den ekologiska och ska jag ha ett läppsyl kollar jag INCI-listan för att undvika de skummaste ingridienserna. Dessutom har jag valt att inte köpa några kläder på ett år, allt för att få ett bättre förhållande till shopping och distans till snabbmodet.

    Jag tror att det viktigaste är att man är medveten om sitt beteende och sedan agerar som man själv tycker är lämpligast i den situationen baserat på sina individuella förutsättningar. Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Förutom detta tror jag att det är viktigt att tänka själv.

    SvaraRadera
  5. nästan allt jag behöver finns på returen här i ed.
    ang hudvård använder jag olivolja.
    mascara köper jag på karlsson för 35 kr.
    anser inte att de ekologiska produkterna är rätt förpackade.
    för mig är honnörsordet ekonomi OCH att ingen behöver peta ner olivolja i en svindyr hudlotion och kalla den ekologisk. jag köper en liter på willy´s.
    kaffebryggare köpte jag en för 25 kr. fungerar utmärkt.
    jag vill leva på så lite pengar som möjligt.
    det är ett MILJÖMÅL för mig. att downshifta. varför skulle jag beställa en eko-tisha för 500 kr på nätet när jag kan gå en stilla promenad till returen och köpa en mjuk och skön för 15 kr :)
    det är min melodi.
    kostym kanske man kan låna.
    men det gäller också att ha tid att vara medveten i sina val. ha tid att snoka runt. kolla upp och välja.
    kram och tack för en super-duper-blogg.
    tack vare dig hade jag köpstopp under hela 2010. det var underbart!!!
    ¤-iga hälsningar från dalsland//

    SvaraRadera
  6. Ja det är inte lätt att vara konsument. Man får göra så bra man kan ibland tror jag bara att man köper saker på ren vana t.ex med kavajen du vet vart man ska gå blir påverkad av reklam, men har kanske inte tänk tanken vart man kan handla kavajer som är bättre ur miljösynpunkt och människovärde.
    Det finns sällan reklam om detta. Detta är nog jätte vanligt lycka till med inköpen i framtiden. Och tack för ett bra inlägg som får en att tänka till.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin