lördag 21 januari 2012

Lördagsboktips! Trista sevärdheter av Johan Tell

Trista sevärdheter

Idag tänkte jag tipsa om antiguidebok som heter Trista sevärdheter av Johan Tell.
Via Hanneles blogg fick jag tips om denna bok och när jag hittade den på 300m2, Stadsbibliotekets nya cityfilial var jag tvungen att låna hem den. Trots att boken består av bilder i stil med "Sveriges fulaste vykort" och korta texter är den både fantastiskt rolig och allmänbildande.

Birka

Bild: Birka av  anaru

Ur boken: Alla Stockholmsbarn åker båt till Birka som beskrivs som "[...]en av de mest kompletta och orörda vikingatida handelsplatserna från åren 700-900". Att platsen är orörd beror på att ingenting finns att röra. Det finns en gräsplätt (där bodde vikingarna), en äng ( där bodde vikingarnas kor) oh en sjö (där låg vikingarna skepp). Alla Stockholmsbarn blir jättebesvikna...

I Göteborg med omnejd avfärdas Feskekõrkan  (outlet för torsk och räkor) och Scoutmonumentet i Slottskogen som utflyktsmål men jag har också besökt andra trista sevärdheter som björnen i Sveg, Globen (inget annat än en ombyggnadsbar hockeyrink med välvt tak som gått ekonomskt back sedan den dag den byggdes), runstenen på Frösön + och spanat efter Storsjöodjuret, Grimeton, Göta kanal, Lunds domkyrka (alla skånska skolbarn blir jättebesvikna över att Jätten Finn bara är 165 cm lång), Skänninge, Trelleborg, Varnhem samt  Helensstugan i Skövde...

Tag gärna en titt och se om det finns någon trist sevärdhet att titta på där du bor, eller planera in en semesterresa där ni kollar in en väl valt antal obegripliga sevärdheter...

1 kommentar:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin