torsdag 12 april 2012

Det är inte utrustningen som är det viktiga...

1936 Dalarna 01
Bild:  YlvaS

I say beware of all enterprises that require new clothes, and not rather a new wearer of clothes.   
Henry David Thoreau - Walden, 1854
 
För ett tag sedan läste jag ett intressant inlägg på bloggen Travelling two. Temat var vilken utrustning som är allra bäst vid längre cykelturer. Deras svar var riktigt bra  - att det inte alls är utrusntingen som är viktig utan själva lusten! Dessutom hade de hittat en massa foton på cyklister genom årtionenda som verkligen inte hade tillgång till gore-tex och superlättviktstält.
När jag själv skulle ut och cykla förra året fokuserade även jag på utrustningen... En hel var sådan jag redan ägde men jag passade även på att uppgradera och köpa en del nytt. Som speciella gultonade cykelglasögon... som jag i slutändan aldrig använde. Istället hade jag mina något för stora 49 kronors brillor inköpta på Åhlens. De höll bra ända till nästa sista dagen då de for i backen en sista gång och föll isär...
Kepsen använde jag bara en enda gång och hade kunnat vara utan. Nästa gång packar jag min buff som jag fick på köpet när jag gav bort ett medlemsskap i svenska turistföreningen
Torkade bär visade sig inte var någon större hit, min mage tålde bara små små mängder

Poängen är att vi ofta försöker förbereda oss för det oväntade genom att skriva listor och köpa saker. Det blir ett konkret sätt att hantera ett abstrakt "problem". Ta bara det här med BB-väskan. Jag minns att jag frågade vänner som nyss fått barn om det verkligen var nödvändigt med amningsnattlinne och gallerfilt... Och svaret är ju naturligtvis nej... Det är bara att "hiva upp t-shirten och ut med tuttarna" som en bekant uttryckte det... Inte heller behöver barnet ett nytt 10 000 kr +  vrålåk till vagn och liknande men som orolig förstagångsförälder är det lätt att stilla sin oro genom att köpa sig lugn ... Så det finns nog många tillfällen när man kan fundera över vad Thoreau en gång sa...

2 kommentarer:

  1. Känner igen det där med utrustningshetsen från min mans planeringslistor... Jag ligger mer lågt.
    Nästa lördag är det dags för loppis på Mossebergsskolan igen. Tips!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin