måndag 23 april 2012

Matmåndag - Äta ogräs

P5087352.ORF  

Bild: Sigfrid Lundberg

Konstnärlig bild tagen på kirskål

... eller hur jag gav upp kampen mot kirskålen och åt upp den istället.

Som så många andra har jag problem med kirskål i mina  - som det redan är  - sorgligt eftersatta rabatter. Jag har gjort några halvhjärtade försök att bli av med den men till slut gav jag upp bestämde mig för att istället se det som en blomsterrabatt med grönsaksbonus.

Även Karin som regelbundet gästbloggar uppskattar ogräset

 Jag som inte är någon vidare odlare blir glad över mitt ätliga ogräs. Kirskål och maskrosblad går utmärkt att komplettera en sallad med. De kan dryga ut gröna såser som man mixar också. Smaken då? Jo, helt okej! Lite bittert men för matsmältningens skull är det bra med bitterämnen säger expertisen…
Är du nyfiken på att prova får du här ett receptet på kirskålspaj:

KIRSKÅLSPAJ
Pajdeg:
2 dl dinkelsikt (eller vetemjöl)
1/2 dl dinkel fullkornsmjöl, för en finare pajdeg, ta 2 1/2 dl siktat mjöl
50 g smör
1 dl kesella

Fyllning:
1 gul lök, hackad
1 morot, riven (kan uteslutas, men pajen blir matigare med morot)
2 liter färsk kirskål eller motsvarande mängd fryst
örtsalt, timjan eller basilika

2-3 ägg
ca 2 dl mjölk och grädde blandat
örtsalt, svartpeppar, timjan eller basilika
2 dl riven ost, gärna med lite smak

Ugnstemperatur 200 °C.
Hacka ihop ingredienserna till pajdegen. Låt gärna degen vila svalt ca 30 minuter eller över natten. Klä en pajform, pricka botten med en gaffel och förgrädda skalet 10 minuter.

Hacka löken, fräs varsamt i olja eller smör. Fräs även de rivna morötterna en stund. Krydda med örtsalt och timjan eller basilika. Rensa bort grova stjälkar och fula blad från kirskålen och skölj den. Koka upp vatten och förväll kirskålen någon minut. Är bladen grova behövs längre tid ca 10 minuter. Häll av vattnet och krama ur de förvällda bladen ordentligt. Hacka dem.
Fyll det förgräddade pajskalet med lök- och morotsblandningen. Lägg över den hackade kirskålen och krydda även den med lite örtsalt. Blanda ägg och mjölk/grädde och lite av osten i en bunke. Krydda med örtsalt, svartpeppar och ev timjan eller basilika. Vispa ihop äggstanningen och häll den över pajen. Sprid ut riven ost. Grädda i 200°C i ca 30 minuter.

Receptet är hämtat från bloggen Nässelblom och choklad som rekommenderar att man serverar pajen med exempelvis lax till. Du kan självklart också byta ut kirskål mot mangold eller spenat.

3 kommentarer:

  1. Vad roligt, jag gjorde kirskålspaj häromveckan! Mycket gott blev det, och sedan dess har jag gjort kirskålspesto också - recept finns på min blogg. Äta ogräs är så himla bra. Missa inte fantastiska hemsidan skogsskafferiet.se som tipsar om ätliga vilda växter, och varnar för sådana som är lika men inte rätt!

    SvaraRadera
  2. Det finns massa gott. Kan man äta sånt? och Vilda växter som mat och medicin är bra böcker.

    SvaraRadera
  3. Låter ju inte helt fel med tanke på hur mycket kirskål vi har på lantstället.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin