onsdag 3 oktober 2012

Bokonsdag: Västgötska gårdsbutiker & caféer

I januari bloggade jag om boken Halländska gårdsbutiker och caféer (som vann förstapris i Svenska Måltidsakademins tävling) och nu har uppföljaren med fokus på Västergötland kommit ut. Jag har själv bott några år i Skövde och gott om släktingar i Västergötland så jag var väl bekant med ett flertal av ställena som omnämns i boken. Jag har cyklat förbi Falbygdens struts (strutsarna försökte springa ikapp) och fikat på Gunnebo Slott för att bara nämna några exempel.

Västergötland är verkligen jordbruksbygd. I boken får man följa med till gården Arvidstorp som drivs helt och hållet med hjälp av de egna ardennerhästarna. Förutom hästar finns där även Vänekor, Linderödssvin, Skånegås, Åsbohöns och Myskankor, alla utvalda för deras välbevarade ursprung. I  Lillestôva (gamla mangårdsbyggnaden från slutet av 1600-talet) driver man café och serverar nybryggt kaffe och hembakta kakor 

En annan gård är Bossgården som drivs av en gammal bekant till mig, men jag har aldrig varit där. På gården lever Jonas Ringqvist och Sanna Mattsson ekologiskt och självhushållande. De har haft många volontärarbetare, något man kan höra mer om i den här dokumentären.

På den vackert belägna Mobolets gård, bisonfarmen i Gate kan man på somrarna åka med på safari ut bland oxarna. Även där finns det möjlighet att fika och handla med sig produkter från gårdsbutiken.


Boken innehåller även mängder av smaskiga recept som körsbärskaka från Åsle Tå, knapriga ostkex från Lejma Mejeri och dilldipp från Blomsdals Örtagård (som även ordnar sk. häxkvällar där man får lära sig mer om örter).Längst bak finns kontaktuppgifter och en karta över alla ställen man kan besöka 


Om författarna
Boken är skriven av samma gäng som Hallandsboken,  Ann-Kristin Lindh, Ann-Charlotte Fägerlind (fotograf) och Jonas Lindblad (formgivare). Jag undrar vilket landskap de tar sig an näst, Dalsland hade jag t. ex gärna läst mer om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin