torsdag 8 november 2012

Gästinlägg:Inre egenskaper och klädstil

My project 333 month 1 & 2  
En bild från mitt projekt 333 som jag körde 2011

Här kommer ett gästinlägg från Karin som regelbundet medverkar här på Köpstoppsbloggen. Idag handlar det om det alltid lika populära ämnet kläder och mode, men där här gången ur ett lite annorlunda perspektiv.

På bokmässan i Göteborg för några veckor sedan impulsköpte jag några böcker som jag sedan slukade. Böckerna heter ”Du är din förpackning” och ”Klä bort, klä fram och fuska” av Eva Carlström och handlar om kläder och personlig stil. Det är inte färganalys och råd om vilka färger man passar i beroende på hud- och hårfärg utan går djupare än så. Frågan författaren vill att vi skall ställa oss är vem man är som person och om insidans värderingar och egenskaper stämmer med utsidan. Alltså vad man signalerar med sina kläder: dess färger, snitt material etc. Om in- och utsidan stämmer överens mår man bättre är författarens budskap. Då känner man sig tryggare, gladare och blir troligen bättre bemött.
Ett exempel var den 30-åriga tvåbarnsmamman som ”fastnat” i tonårsstilen med hästsvans, gympaskor, tights och långtröja. Hon fick fortfarande visa leg på systemet. Problemet var att hon i yrkeslivet hade svårt att bli lyssnad på och tagen på allvar. Detta ändrades med en mer vuxen klädstil.

Jag känner en mycket modernt och snyggt klädd jurist. Vi diskuterade klädstil en dag och han sa att de kunder han träffar förväntar sig att få träffa en person klädd på ett visst sätt. Om han hade klätt sig som jag den dagen (kängor, jeans och olle) hade han troligen inte verkat seriös och kunnig och mötestiden hade gått åt till att få kunden att revidera den uppfattningen om honom. Han valde att klä sig som förväntat för att få ägna sig åt det han ville - sakfrågor.

Jag känner mig ganska tacksam för den blåa ”vårdpyjamas” jag ikläder mig på morgonen på jobbet som sjukgymnast på ett stort sjukhus. I den är jag alltid rätt klädd. Det spelar ingen roll om jag skall träffa patienter eller prata för gamla professorer och överläkare. Jag behöver inte planera kläderna dagen innan och vet alltid att det jag tar på mig är helt och rent. Tillbaka till böckerna! Författaren är utbildad KBT-terapeut förutom stilkonsult vilket väl gjorde att jag upplevde budskapet mer seriöst än jag annars gjort. Jag vill ju förenkla mitt liv på alla områden för att känna att det finns tillräckligt med tid, ork och pengar för det som är verkligen viktigt. Även dessa böcker känns som om de kan hjälpa mig på enkelhetens väg. Om man på djupet förstår varför man gillar och passar i vissa saker så tror jag att klädinköp kommer ta kortare tid och jag kommer ha lättare att undvika felköp i framtiden.

Karin

Vill du gästblogga om hur du ser på kläder och mode - eller något annat så kan du höra av dig till antianki@gmail.com

2 kommentarer:

  1. Som man är klädd blir man hädd, heter det ju. Men det beror ju lika mycket på om jag känner mig fin i det jag sätter på mig, vad jag utstrålar när jag möter andra människor.Jag vägde en gång i tiden 100 kilo, kände mig aldrig bekväm i vilka kläder jag än satte på mig. När jag hade gått ner 35 kilo så blev jag sedd och respekterad på ett helt annat sätt. Ibland blev jag ilsk på somliga som helt plötsligt upptäckte att jag fanns oavsett vad jag satte på mig i stort sett. Visst har kläder väldigt stor betydelse men det hjälper inte om jag inte känner mig bra för övrigt.
    Nu är jag i den åldern som det är svårt att hitta kläder. Vill varken se ut som en tonåring eller en tant.Inte slaviskt följa modet, gärna hitta en egen stil men samtidigt inte avvika allt för mycket och det är svårt.

    SvaraRadera
  2. Dette høres interessant ut. Jeg for min del har fått ganske mye ut av å lese om fargeanalyse på nett, blant annet her: http://www.truth-is-beauty.com/. Det har gjort det enkere å planlegge kjøp - og jeg kjøper mindre!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin