onsdag 6 mars 2013

Bokonsdag: the Small House Handbook




Den här boken har jag velat läsa länge men inte kunnat hitta på något bibliotek i Sverige. Tack vare mina danska bibliotekskontakter fick jag dock äntligen tillfälle att läsa den.
Jag har under åren skrivet en hel del inlägg om vad jag kallar "minibo" och även om Jay Shafer, en av förgrundspersonerna inom den amerikanska "Tiny living" rörelsen.

The small house book är Shafers första bok och kom ut 2009.
I boken berättar han om hur började intressera sig för minibo, om hans första egna minibo i form av en airstreamhusvagn och de efterföljande minibovarianterna.
Han diskuterar den amerikanska bostadsmarknaden där man oftast bygger snabbt och stort av dålig kvalité utan att funderar över hur man bäst utnyttjar utrymmet och vem som ska bo där.
Shafer förordar naturligtvis minibo av olika, både av ekonomiska, estetiska och miljömässiga skäl. Egentligen får man inte bo permanent i ett så litet hus. Man måste känna till hur man kommer runt olika typer av regler och förordningar genom att exempelvis sätta hjul på huset. 

A small awning over the door to keep occupants dry as they dig for keys and guests dry as thr wait for occupants
Han beskriver hur man planerar sitt hus hus utifrån olika behov (man måste tänka på allt från förvaring till toalettbestyr) och vilka verktyg man behöver när man väl börjar bygga.  Han beskriver även olika tekniker för att utnyttja utrymmet bäst och få ett litet hus att kännas större genom färgsättning och proportioner. 
Sista tredjedelen av boken utgörs dock huvudsaklingen av bilder och ritningar på de olika typer av minibon som man kan beställa från Tumbleweed Tiny House Company vilket drar ner intrycket av boken. Den övergår till att bli marknadsföringsmaterial än en självständig bok. Samtidigt finns det en poäng i att visa all olika typer av hus som finns. Jag är själv svag för Popomo även om de mer klassiska trähusen är fina också
.
Jag har som sagt inte lyckats hittade den här boken på något svenskt bibliotek och man verkar bara kunna beställa den antingen som fysisk bok eller som e-bok, direkt från Tumbleweed, det företaget som Jay Shafers startade. Här kan du läsa ett ganska långt utdrag ur boken.

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Har du lust att utveckla följande?

    "och få ett litet hus att kännas större genom färgsättning och proportioner."

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har lämnat tillbaka boken till biblioteket så jag kan inte citera författaren direkt men detta är något som man kan läsa om i många inredningsböcker, hur exempelvis ljusa respektive mörka färger i kombinationer ger en illusion av rymd. En bra start kan vara att kolla i böcker som "Stora boken om inredning" m. fl. När det gäller proportioner syftar han på möbler som är anpassade efter utrymmet, platsbyggd inredning etc. Sådant kan man läsa om i böcker om compact living.

    SvaraRadera
  3. Hej
    Jag har byggt ett av hans hus och bor i det permanent. Har inte använt hans ritningar men hade god hjälpt av bygg förklaringen han hade.

    Vet inte var i boken han skrev det om färgsättning och proportioner, men färg och olika höjder och storlekar på saker och inredning gör ett rum så att det antingen känns trångt eller rymligt beroende på hur man gör.

    Jag håller på att skriva en bok om att leva off-grid i ett hus på hjul, det är så jag kallar mitt boende. Vet inte när den blir klar men allt går att läsa på min hemsida om att just bo och bygga dessa små minibo hus.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin