måndag 8 april 2013

Matmåndag: Ett år utan stormarknader

supermarket

Bild: gab

I have ethical qualms about shopping in a supermarket, and it's not even cheap – so for a year I'm buying in bulk and going local
 
Jag hittade en intressant artikel, Goodbye supermarkets: how I lived for a year without the multinationals som handlar om frilansjournalisten Joanne O'Connell och hennes familjs årslånga försöka att klara sig utan stormarknader.
Anledningen till att hon gjorde experimentet vardels att se om hon kunde sänka sina matkostnader men också av etiska- och miljöskäl. Bland annat ville hon minska antalet förpackningar hon släpade hem.
För att lyckas med sitt experiment storhandlade hon initialt hos på en "wharehouseclub", en sorts grossist, veckohandlade hos en grönsakshandlare och köpte förbrukningsvaror som tvål, diskmedel och schampoo online.
Hon använde sig främst av 5 strategier för att klara året


It's fresher, always available and after helping in the garden my children are keener to eat the results.
Odla själv
Även som nybörjare lyckades hon odla tillräckligt med grönsaker i sin trädgård och kryddor på fönsterbänken för att förse hushållet med grönt. Hon kompletterade med att plocka nässlor och liknande.

Laga från grunden 
Joanne försökte att laga så mycket mat som möjligt själv, allt från egen pesto (på nässlor från trädgården) till att lära sig baka bröd. För att spara tid lagade hon många portioner på helgen och försökte hålla sig till enkla recept.

Billiga dagar
Några dagar per månad där man äter extra enkel och billigt som gröt, linssoppa, böngryta osv kan hålla nere matbudgeten.

Undvik överkonsumtion
Genom att bara köpa det nödvändigaste och inte falla för att 3 för 2 och liknande erbjudanden lyckades hon spara en hel del pengar. En oväntad effekt var även att hon gick ner i vikt då det inte kunde "slinka ner" lika många onyttigheter i matkorgen. Mindre chips, vin och dessertostar visade sig vara bra för både ekonomin och hälsan.

Handla storpack
Även knepet att handla storpack hos grossistfirman visade sig spara pengar även om rissäckarna m.m tog upp plats där hemma.

Supermarkets are brightly-lit, convenient and well-stocked, I'll give them that; but they also use crafty marketing tactics, employ unethical practices, are expensive and, I now realise, just not for me. I've finally learned how to shop elsewhere, save money and eat better. Who's going to join me?

Skulle du kunna undvika stormarknader? Och var skulle du handla istället?

Mer
Can giving up the supermarket shop save me money?
How I cut my grocery bills by avoiding supermarkets




4 kommentarer:

  1. Inte så du idé faktiskt! Att undvika stormarknader skulle ju faktiskt kunna gå. Men vad räknas som stormarknad? Grossistfirmor är väl svåra att handla av om man inte har företagarkort?

    SvaraRadera
  2. Jag undrar liksom Humlan vad som kvalar in som stormarknad. Köplador utanför stan som man måste köra till kanske? I så fall handlar jag redan på annat sätt eftersom jag inte har någon bil och bor i Stockholms innerstad. Å andra sidan har vi ju stora matbutiker med erbjudanden i massor inpå knuten.

    SvaraRadera
  3. Jag kan faktiskt tycka att stormarknader typ ICA Maxi och Coop Forum är bra när man vill handla miljövänligt. Utbudet av ekologiska och närproducerade varor är betydligt större och även billigare där än i mindre närbutiker, åtminstone i den stad jag bor. Jag brukar handla i de butiker där jag får mest ekologiskt och närproducerat, dessutom för bäst pris, oavsett butiksstorlek. Jag gynnar ju då de butiker som satsar på sådana varor. Sen är det förstås en förutsättning att man inte måste åka en massa extra km med bilen för att komma dit jämfört med att handla i småbutiker.

    SvaraRadera

  4. Jag tror att det är dels en inställningsgrej dvs Vad handlar jag när jag är på en Stormarknad (typ fällan 3 för 2), att man känner sig stressad med allt folk samt att man inte förberett sig ordentlgit med en väl genomtänkt handellapp som ska följas.

    Sen tror jag att amerikanska stormarknader är lite annorlunda än våra. Jag kanske har fel men dt är en tanke. Att handla i bulk från annat ställe tycker jag är jämförbart med att handla på stormarknad.

    Mina lösningar på matekonomi, både vad det gäller slantar, miljö och god mat är:
    Säsong
    Närproducerat (köp av bönder, jägare etc) Odla,plocka,sylta,safta etc själv (inkl. byta med vänner)
    Storhandla, storköp (stora förpackningar typ ris i säck samt månadshandla.

    Å så det allra viktigaste PLANERA. Om man sätter sig en stund, kollar igenom vad som finns hemma och vad man kan göra med det samt vad som behövs hem och i vilken mängd och skriver ner alltihop innan man åker till affären. Väl i affären får det ta den tid som behövs utan stress för det blir bara fel annars.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin